Is het normaal dat de harde schijf minder groot is dan ze in de winkel zeggen?

Mijn laptop heeft een harde schijf van 452 GB. In de winkel zeiden ze dat ie 500 GB heeft en zelfs op het stickertje staat '500 GB HDD'.

Nu is dat niet zo'n groot probleem, maar 48 GB verschil vind ik toch best wel veel. Is dat normaal?

Toegevoegd na 1 minuut:
(en er zijn geen meerdere partities. Bij 'computer' zie ik alleen C: van 452 GB en mijn cd drive)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Het beste antwoord

Het is algemeen geaccepteerd dat bij opslaggevens 1000MB als 1 GB gezien wordt ipv 1024MB als 1 GB bij data.

En eerlijk gezegd betekent Giga = 1000 mega

Het probleem is dus dat Operating systems 1024 als 1Gb zien en fabrikanten de 1000MB hanteren.

Dat verschil zit dus daarin. En aangezien iedereen dat doet, valt er weinig tegenin te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb niet erg veel verstand van dit soort dingen, maar meestal worden dit soort dingen afgerond. In dit geval naar boven dus.
Maar ik denk wel dat de 'echte' hoeveelheid ruimte erop ergens op de verpakking vermeld moet staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een bekend probleem. De HDD fabrikant geeft de waardes als volgt 1000byte=1kbyte 1000kbyte=1mbyte.
Windows geeft de volgende waardes 1024byte=1kbyte 1024kbyte=1mbyte. Hierdoor ontstaat een steeds groter verschil bij steeds grotere schijven.

Naar mijn idee hebben de HDDfabrikanten gelijk en houdt Windows vol aan een ooit foutief aangehoude waarde kilo betekent namelijk duizend.

Toegevoegd na 2 minuten:
1024 byte wordt nu ook wel 1 kibibyte (kiB) genoemd om zo onderscheid te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je PC geeft groottes aan in GiB (ookal is dit niet duidelijk). Je PC geeft aan dat er dus ongeveer 452GiB op de harde schijf zitten. 1 GiB = 1073741824 bytes, terwijl een GB = 1000000000 bytes. Hier zit dus dat verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is dus het probleem Windows blijft gewoon aangeven dat ze in bytes praten sommige Linux distro kan je gewoon instellen of je de waardes in kibi- of kilobyte wil.
nee nee, je snapt het niet... jouw hardeschijf is WEL 500GB. echte berekent windows de eenheden op een andere manier. 1000 wordt als het ware 1024, waardoor 500GB 488GB wordt. en als je dan ook nog een merk computer hebt (dus niet zelf gebouwd), is de kans groot dat er ook een "herstel" partitie bestaat. die is niet altijd zichtbaar!

kortom, je bent niet opgelicht! maar 500GB is NOOIT 500GB!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RIGHT ! thumb up 4 u
Nou, ik heb ooit gehoord dat als je een laptop koopt met 500GB, de fabrikant daar een deel van heeft gebruikt om de windows erop te zetten. De ontbrekende ruimte zou dus kunnen komen van de windows die erop gezet is met alle besturingssystemen die de laptop nodig heeft om te kunnen werken.