MacBook pro 13 of 15 inch?

Ik ben student ICT & Media design, en ik wil een MacBook pro gaan kopen. Voor school ga ik hem gebruiken voor ontwerpen in photoshop, illustrator, maar ook websites programmeren en tekstverwerken. Ik zit alleen te twijfelen of ik de 13 of de 15 inch zal kopen. Ik ben een "arme" student, dus de 13 inch ligt voor de hand, maar is die wel goed genoeg?

Toegevoegd na 19 uur:
Even een toevoeging, ik ben er vergeten bij te zetten dat ik thuis over een 19 inch extern scherm beschik, dat kan de keus denk ik wel beïnvloeden of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.8K

Het beste antwoord

Voor de programma's die jij wilt gebruiken is een hoge resolutie welkom.

De 13,3 inch heeft 1280 x 800 pixels
De 15,4 inch heeft 1400 x 900 pixels

Wel is de 13,3 inch lekker licht en makkelijk draagbaar, en kan je door er zelf een SSD erin te bouwen supersnel maken.

In jouw geval zou ik voor de 15,4 inch gaan vanwege de programmatuur.

Mocht je toch kiezen voor een 13,3 inch, dan zou ik er op zn minst een SSD inbouwen. Deze zorgt ervoor dat de mbp supersnel opstart, en het werken ermee ook supervlot is.

Toegevoegd na 1 dag:
De keuze voor een 13,3 inch omdat je een 19 inch scherm thuis hebt is alleen handig als je de genoemde software ook van plan bent om voornamelijk thuis te gaan gebruiken.

Het kan wel, maar die keuze moet je dus zelf maken.
Vanwege de kosten kan ik heel goed begrijpen dat je uiteindelijk toch voor de 13,3 inch gaat.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor het hebben van een draagzaam macbook puur om tijdens lessen Word documentjes te typen of te kunnen internetten zou goed moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de 15" kun je ook kiezen voor 1680 x 1050 pixels. Kost €100 extra.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mjn Er veranderd niks aan mijn antwoord.
Tenzij je zou zeggen dat dit voor de 13,3 inch geldt, de software die Questfortherest gebruikt werken fijner op een hoge resolutie. Ik raad ik alsnog de 15,4 aan vanwege de hogere resolutie.

Andere antwoorden (5)

Absoluut de 15". Stond 1,5 jaar geleden voor dezelfde twijfel en ben toen gegaan voor de 15" waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad. Overigens als je hem via de online Apple store koopt kun je bij de 15" een hi-res optie kiezen. Dan krijg je een scherm van om en nabij de 1600x1000 pixels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf de 13 inch, maar voor zware grafische programmas lijkt ie me net te kort te komen, tenzij je m meteen sneller laat maken (lees: duurder)
En de schermgrootte en resolutie is natuurlijk nadeliger voor waar jij m wilt gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou absoluut voor de 15" gaan. De 13" is het gewoon *net* niet. Dan heb je een fantastische laptop, maar het kleine scherm is dan het zwakste punt. En zeker als je grafische dingen gaat doen moet je voor een mooi scherm kiezen. Dat is belangrijker dan een verlicht toetsenbord (iets waar ik als nachtelijke programmeur juist bij zweer).

Ik zou dus de 15" nemen, met de hoge resolutie (1680x1050) en 8GB geheugen. En dan de langzaamste processor. Die 0,2GHz extra merk je toch niet. De beste manier om je laptop sneller te maken is er meer geheugen in te stoppen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi niet... een ssd schijf zal beter resultaten opleveren dan die 8gb. getest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zo, maar die is nog erg duur. Ik adviseer hier een (arme?) student. Zelf zou ik ook absoluut voor de ssd gaan, en wel de maximale omvang. Maar ja, voor mij speelt geld geen rol... :-)
Ik gebruik dezelfde software.mijn advies is om een "antiglare" scherm MacBook tekopen. Zelf heb ik een 17".
je kunt geen foto's bewerken op en glossy scherm..

Good luck
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Questforthebest,

als arme student zou ik voor een PC gaan, niet voor de peperdure apple....
apple is mooi, en daar moet je flink voor betalen.

voor ontwerpen heb je een groot scherm nodig, dus heeft 15" de voorkeur boven 13"

als de armoede bestreden is, na je studie en een goede baan, kan je altijd nog voor die mooie apple kiezen.

photoshop en illustrator werken ook op de PC
websites programmeren kan ook met de PC.

wellicht werkt de software van Apple prettiger, maar als je arm bent, ben je ook inventief en creatief in het omgaan met minder makkelijke zaken.
ik spreek uit ervaring, vandaar dat ik het zo goed weet.

veel suc6 bij het maken van je keuze.

groeten, Dré

Toegevoegd na 19 uur:
ja, je hebt gelijk, dat beïnvloedt de keuze zeker.
dan is de verzie met de kleine monitor de voorkeur van het gemakkelijk meenemen en de SSD schijf die beter tegen schokken bestand is.
thuis sluit je de grote monitor aan.

zo gebruik ik een acer minilaptopje als extra PC.
(die zijn ook niet duur)
externe muis, toetsenbord en monitor, handig!

groeten, Dré