Hoe werkt een processor

Kan iemand me simpel uitleggen hoe een processor werkt? Op sites zoals wikipedia begrijp ik de uitleg er niet van

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
4.5K

Antwoorden (2)

Hoe werkt de processor?

De processor, ook wel cpu (central processor unit) genoemd, is eigenlijk het brein in de computer. De laatste jaren is de snelheid van de processor enorm toegenomen, de snelheid is toegenomen tot zelfs 2 gigahertz.
Een processor doet eigenlijk 3 standaard dingen:
Hij leest data
Hij verandert data
En hij schrijft data naar het geheugen.
Voordat je kan begrijpen hoe een processor werkt, moet je eerst weten waar een processor van gemaakt is. De processor bestaat u miljoenen microscopisch kleine transistors die weer gemaakt zijn van silicium. Deze kleine transistors werken met elektrische stroompjes die een en nullen voorstellen (de data). De transistors zijn in groepen verbonden en met behulp van een klok werken ze allemaal synchroon.

De processor verwerkt informatie gegeven in bytes. De informatie kan data zijn of instructies. Data zijn bijvoorbeeld letters of een bepaalde kleur. Een instructie vertelt de processor wat hij moet doen met de data, bijvoorbeeld verplaatsen of optellen. Een standaard processor bezit 4 elementen: instructies, de plaats van de instructies, een paar registers en een zogenaamde logic unit.

De plaats van de instructies zegt waar de processor de data die hij moet verwerken kan vinden .
De paar registers zorgen voor de tijdelijke opslag van de data.
De logic unit is het stuk waar de data wordt verwekt volgens de eerder verkregen instructies.
Er zijn ook nog een paar onderdelen die deze elementen ondersteunen:

De instructie zoeker zoekt de instructies en data op in het ram of het tijdelijke geheugen van de processor zelf.
De instructie vertaler haalt de data uit het geheugen en vertaalt ze naar instructies die de processor begrijpt.
De control unit, controleert en regelt alle dingen die de processor doet. Hij vertelt dus wat de processor eerst moet doen en wat daarna.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is hoe een processor zijn werk doet:

http://mediatheek.thinkquest.nl/~llb306/processor.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Ascelyn,

daar vraag je me wat.

een processor is een relatief eenvoudig ding, dat alleen maar kan optellen...
alle rekenkundige bewerkingen zijn tot optellen terug te brengen.

de elektronica schakelingen die waarmee de computer werkt worden NAND's genoemd.
alle andere digitale schakelingen zijn tot nands terug te brengen.

woon je in de buurt van Delft, dan moet je eens naar het techniek museum gaan, daar staat een computer die gemaakt is van..... houten vleugeltjes...
kortom, zonder elektronica, maar wel zodanig dat je het goed kan begrijpen, want de principes zijn gelijk aan die van de moderne PC

hedendaagse computers zijn razend snel, miljarden bewerkingen per seconden worden uitgevoerd.
ga eens naar een computerclub in je omgeving, daar zal een wereld voor je open gaan.

woon je in de buurt van Hoeksche Waard, dan kan ik je HWCC aanbevelen.

veel wijsheid toegewenst.
groeten, Dré