Is er een algemeen DOS-tooltje om een MAC-adres uit te lezen?

Zodat ik 't mac-adres via een W98-bootdiskje* kan lezen op elke PC. (*Althans de command.com/io.sys/msdos.sys van W98.)

Of is dat NIC/driver-specifiek? (Want dan gaat 't denk ik niet lukken.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

ipconfig.exe ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook: Bart's Network Boot Disk (bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. This program cannot be run in DOS
2. MAC-address wordt niet genoemd in die link... :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi mmm, Oké, dan is mijn tip ook fout. Maarrrrr, in de link bron die toevoegde wordt wel gesproken over dat die bootdisk ipconfig functionaliteit biedt. En ipconfig zou het MAC-address moeten tonen dacht ik. Heb je die bootdisk geprobeerd? Zie:
http://www.nu2.nu/bootdisk/network/makedisk/ (Het navigatiemenu zit een beetje verborgen tussen de ads. Maar daar zou je verder mee moeten kunnen komen, als je het nog niet geprobeerd hebt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, heeft het met 32 bit te maken? Klinkt nu opeens logisch ja. Weer wat geleerd! Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@2fireeyedboy:
Die link heeft 't echt over netwerkkaart-Afhankelijke drivers die nodig zijn. Maar ik zocht dus naar een _algemeen_ tooltje - dus een netwerkkaart-ONafhankelijk tooltje om 't mac-adres uit te lezen. Maar misschien is 't wel niet mogelijk zonder netwerkkaartdrivers - ik weet 't niet. Wat ik dus zoek is in principe één bestandje die aan een bootdisk (waarom deze bestanden staan: command.com, io.sys, msdos.sys) wordt toegevoegd. En dat ik met dat éne bestandje 't mac-adres kan vinden.
De overige functionaliteiten waarover gesproken wordt, is toegang tot 't netwerk. (Dat is dus sowieso nertwerkkaartdriver-specifiek.)
Dat is dus NIET wat ik zoek.
Een mac-adres staat lokaal in de hardware. Dus in theorie moet je daarbij kunnen zonder dat je enige netwerkfunctionaliteit hebt (kan ook wel, als je Windows of Linux hebt geììnstalleerd bijv. maar ´t gaat hier om PC´s zonder Operating System).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan kun je het misschien vinden met 1 van de tooltjes op "hirens boot cd. "
Kopieer bij een werkende Windows-PC het bestandje
IPCONFIG.EXE uit je Windows\system32 folder naar de floppy. Na het booten met de floppy intikken:
IPCONFIG /ALL
En nu maar hopen dat je geen 'wrong DOS-version' error krijgt....

Toegevoegd na 15 minuten:
Dat was dus een foute tip, werkt niet onder DOS.
Nog een poging:

Probeer eens: ARP -a

Toegevoegd na 6 uur:
Ook weer fout. Sorry hoor, nog één keer en dan stop ik :)
Probeer deze eens:
http://www.kostis.net/freeware/nbmac.zip
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
This program cannot be run in DOS
AWM
14 jaar geleden
Oei. Foute tip van me :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas 't zelfde: This program cannot be run in DOS mode.
Ipconfig is a DOS utility that can be used from MS-DOS and a MS-DOS shell to display the network settings currently assigned and given by a network. This command can be utilized to verify a network connection as well as to verify your network settings.

of is dat NIC/driver-specifiek? wat bedoel je hiermee? want het MAC-addres s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me kunnen voorstellen dat de PC pas 't mac-adres kan uitlezen als er een netwerkkaart(NIC)-driver is geïnstalleerd. Maar dat weet ik dus niet zeker.
Wat een vreemde vragen stel je altijd. Wat wil je ermee doen?

Je hebt een dos versie nodig met netwerkfunctionaliteit. Daarnaast moet de driver van je netwerkkaart geïnstalleerd worden. Want anders kan dos niet met de netwerkkaart communiceren.

Er worden over het algemeen geen drivers meer voor dos gemaakt, dus dat kun je vergeten. Zeker als je een tooltje zoekt die op alle kaarten zoekt.

Je kunt beter in de linuxrichting zoeken en het command ifconfig -a gebruiken.

Toegevoegd na 1 uur:
Bijwerk: Voor linux worden namelijk vaak wel drivers gemaakt.