kan een moederbord een weerstandje missen?

ik heb een weerstandje (1/2MM groot) kapotgemaakt maar hij doet het nog wel, wat zijn/kunnen de gevolgen zijn

Toegevoegd na 9 minuten:
hij zat naast de stroomtoevoer naar het moederbord

Toegevoegd na 20 minuten:
en nog een vraag, moet ik het weerstandje weghalen want hij is wel kapot maar hij zit er nog (gespat)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Heel veel weerstanden (en andere onderdelen) zijn er puur voor de beveiliging. Bijvoorbeeld mocht de voeding teveel spanning leveren, of je gebruikt de verkeerde processor, of je overclockt te veel.. noem maar op.
Dus er is groot kans dat je nooit iets zal merken.. TOT je een situatie creeer waar die weerstand voor bedoeld was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hangt ervanaf waar het weerstandje zat, voor welk onderdeel het bedoeld is.

Als je computer het nog gewoon doet, is er niets aan de hand. Blijkbaar behoorde het weerstandje tot een ongebruikt onderdeel.

Misschien kun je een foto maken en die posten, zodat een beter antwoord mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij zat naast de stroomtoevoer naar het moederbord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de stroomtoevoer is in elk geval niets mis, getuige het nog werken van de pc. Ik zou me niet veel zorgen maken. Mocht 't later toch stuk gaan, dan is daar niets aan te doen. Je kunt misschien zo'n moederbordtooltje gebruiken om te kijken of de voltages en temperaturen en zo wel kloppen met wat er in de handleiding staat.
Dat een deel te veel stroom krijgt en mogelijk doorbrand of oververhit raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat hem maar gewoon zitten, als het nog goed werkt zal het niet zoveel kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij kan losraken en dan kortsluiting veroorzaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die loskomt valt hij toch gewoon eraf? Of begrijp ik dat nou verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o,,, ja was ik vergeten dat hij vertikaal zit
Als ie het gewoon nog doet, kun je doorgaan met hem te gebruiken, dat kan geen kwaad. Het is mogelijk dat je ooit iets tegenkomt dat niet werkt, een USB-poort of zo. Maar dat hoeft niet.
escape