Waarom is het in het Engels Hard DisK Drive (met een K) en Compact DisC (met een C)?

Waarom het ene Disc met een C en de andere Disk met een K? Het zijn allebei discs waar het hier om draait..

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc

(en zeg niet "omdat dat nou eenmaal zo is...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

De engelse Wiki beweert het volgend:

"Disc and disk are the two alternative spellings of the descriptive word for things of a generally thin and circular geometry. These variations are due to the way in which the words originated. The discussion here somewhat focuses on how the word applies to data-storage media. See Disc (disambiguation) for other meanings.

The earlier word is disk, which came into the English language in the middle of the 17th century, and (probably following pre-existing words such as risk) it was spelled with a k. The spelling disc was introduced in the 18th century, following an increasing tendency to base the spelling of words on their roots: in this case the Latin word discus and the Greek word δισκος (note that kappa in Greek is usually transliterated by c rather than k). In the 19th century, disc became the conventional spelling for audio recordings made on a flat plate, such as the gramophone record; this usage gave rise to the modern term disc jockey.[1][dead link] Early BBC technicians differentiated between disks (in-house transcription records) and discs (the colloquial term for commercial gramophone records, or what the BBC dubbed CGRs).[2]"

Het woord is schijnbaar twee keer uit verschillende oorsprong geëvolueerd, wat geleid heeft tot verschillende spelwijzen.
rose
13 jaar geleden
Door de keuze van het bedrijf IBM om een harde schijf als Hard Disk Drive te schrijven en de keuze van het bedrijf Philips om een CD als compact disc te schrijven gebruiken we voor het ene de k en het andere de c.

Het komt dus in feite door deze bedrijven dat we dat zo doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
disc komt van discus af
disk komt van diskette

disc werd vooral gebruikt in de audio (lp's en cd's) want een discus was plat en rond
disk werd gebruikt voor data opslag in de vorm van een diskette.

de diskette was slap en buigbaar (vooral 5,25").

de hard disk is een harde diskette , tegenwoordig rechthoekig, 1 cm hoog en 3,5 inch van metaal.
de hard disk lijkt dus niet op een discus en is dus geen disc.