Hoe ziet de pin-out van een netwerk kabel eruit?

Het is dan een cat-5 kabel, dus 4 aderpaartjes (twisted). Waarvan 2 aderparen worden gebruikt voor Rx-/Rx+, Tx-/Tx+.
Waar worden de overige 2 aderparen voor gebruikt?
Zit er nog een algemene common/min in een ader?
Wordt de afscherming van de kabel ook op een ader gezet?

PS: het gaat om een patch kabel (geen crosscable)!

Toegevoegd na 44 seconden:
Ook eventueel rekening gehouden met power over ethernet (PoE)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
5.3K

Het beste antwoord

Hier een mooi overzicht van PoE belegging:
http://pinouts.ru/Net/poe_pinout.shtml

Afscherming is apart en kan als geheel als ook per paar. Bij de betere kabels zijn de verschillende paren, tegengesteld en varierend gedraaid (dus bv. paar 1 heeft per 10 cm 10 draaiingen, het volgende paar 13, dan iets van 17 en tot slot 21 wikkelingen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij 100 Mb verbindingen worden alleen die vier aders benut. Bij 1 Gb wordt de rest ook benut.
De shield is letterlijk een afscherming van de kabel en loopt vrij van alle aders. Shielded cable is pas bedacht na de CAT5 norm en het is nergens goed voor, behalve de beurs van de fabrikant. Het aspect dat de aders twisted zijn onderdrukt storende invloeden meer dan voldoende.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afscherming heeft wel degelijk nut volgens mij. Het veranderd de capaciteit van de kabel en daarmee ook hoe de signalen in de kabel hun werk doen. Hoe zit het met PoE, welke aders worden daarvoor gebruikt?
escape
13 jaar geleden
In tegendeel. De capacitieve koppeling met de afscherming kan de signalen zelfs dwars zitten.
POE wordt als fantoomspanning op de aders toegevoegd.
Er zijn meerdere normen. De meestvoorkomende is een plus op de aders 4 & 5 en een min op 7 & 8.
Cisco heeft weer wat afwijkends bedacht, heel verwarrend.
Als je een afscherming nodig hebt doe je dat aan 1 kant aarde, anders krijg je antennevorming.
Als je bijv een PIMF(Pair In Metal Foil) kabel hebt moet die geaard zijn.
De twisting is om het magnetisch veld te compenseren wat het signaal opwekt tijdens gebruik (Door de wisselspanning). De twisting is bij elk aderpaar anders omdat er door elk verschillende aderpaar een ander signaal sterkte wordt verzonden. De aderparen onderling zijn ook weer getwist om dit veld te compenseren, een knik of verre onttwisting in de kabel is hierdoor uit de boze.
Ook als er meerdere kabels liggen is het het beste om deze door elkaar te houden en niet vlak langs elkaar. Hierdoor komt het ALIEN CROSSTALK(A-XTALK)effect. Dat wil zeggen overspraak naar andere kabels. Dit probleem begint voornamelijk pas vanaf CAT6A (Augmented) kabels.
PoE aansluiting wil varieren, meestal zit dit in de buitenste 2 contacten. Zolang je de PoE voeding gebruikt wat door de fabrikant van het aan te sluiten randapparatuur respecteert kan er weinig fout gaan. Een telefoonsignaal is trouwens de middelste 2 contacten.
Bij een Duplex signaal worden er 2 aderparen gebruikt. Bij een Full-Duplex signaal worden er 4 aderparen gebruikt.
En ik denk dat je een CAT 5e (enhanced) kabel bedoelt. CAT 5 word al zeker 10 jaar niet meer toegepast.

Toegevoegd na 10 minuten:
De TIA256B norm wat in Europa wordt gehanteerd om de rj45 aan te sluiten gaat als volgt;
Oranje-wit
Oranje
Groen-wit
Blauw
Blauw-wit
Groen
Bruin-wit
Bruin
Dit is om er voor te zorgen dat er optimaal gebruik word gemaakt van de twisting zodat er zo min mogenlijk overspraak zal komen.
Bij een cross kabel wissel je de oranje en groene aderpaar om.
PoE kan trouwens ook op het bruine aderpaar zijn aangesloten.