Mijn externe harde schijf laat een paar tikjes horen als ik de PC opstart. Daarna niet meer.

Is dat het begin van het einde of hoef ik me geen zorgen te maken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (7)

Heb ik ook eens gehad, een paar dagen later was hij kapot. Ik zou dus gauw alle data die er op staat eraf halen voordat je er niet meer bij kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet het begin van het einde. Mijn externe harde schijft van 2TB doet het al 2 jaar. En het is enkel de lens van de schijf die inschakeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
LENS???
Klinkt niet echt ernstig. Maar hou er altijd rekening mee dat een harde schijf stuk kan gaan (sterker nog: aan alles komt een einde, ook aan het leven van een harde schijf). Dus zorg ervoor dat je regelmatig backups maakt. Een harde schijf kan er van het enen op het andere moment mee ophouden en dan is het prettig als je een recente backup hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan vast geen kwaad, mijn computer deed een paar maanden geleden ook nog geregeld raar, dan liet ie bij 't opstarten een bromgeluid horen, nog erger dan het brommen van als er een cd/dvd inzit. Maar nu doet ie dat niet meer, waarom weet ik ook niet. Het zal wel weer over gaan, en anders kan het vast geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goeie kans dat het de lagers van een ventilator zijn. Als dat zo is, bromt hij erger wanneer het wat koeler is in de kamer dan wanneer het lekker warm is. Kan geen kwaad, zolang het niet zo erg wordt dat de ventilator stilvalt.
Dat kan idd de lens van je harde schijf zijn, of er zit iets klem dat door de temperatuurswisseling geluid maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi hanson,

duidelijk verhaal, meteen backup maken en nieuwe schijf kopen.
het is de 'tick of dead'

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het tikken aanhoudt wordt het tijd voor een vervangende schijf. Het is mogenlijk de schijf te laten repareren maar dat is vele malen duurder. Mocht de schijf crashen, probeer hem dan niet opnieuw aan te sluiten / data erop te schrijven. Het beste is dan om de schijf toch te laten repareren. Oftewel: Van alle data een back-up maken en een nieuwe kopen.