Dvd's naar netwerkschijf: hoe groot is één speelfilm?

Ik wil mijn dvd collectie op een mediaplayer en nas kunnen kijken. Hoe groot moet de schijf zijn? Is H.264 de slimste compressie methode? Welke player en nas raad je aan. Ik wil alles vanaf een mac er op zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

Dat zijn 3 vragen! Kan je beter even splitsen, denk ik. Welke player en NAS is de meest moeilijke om te beantwoorden... ze hebben allemaal hun voor en nadelen. Dan moet je toch iets beter aangeven wat je wil en wat je budget is.
Of H.264 de slimste manier is is ook moeilijk. Waar wil je het allemaal op afspelen? Wil je compatibiliteit, dan zou ik gewoon voor een gangbare xvid of divx gaan.

Hoe groot een speelfilm is? Een DVD is gemiddeld 6 a 7 GB groot, compleet. (max 8,5 GB). Maar als je alle extraas en menu's er aflaat, is het gemiddeld 5 GB groot ongeveer.
Maar je ging ze sowieso compressen toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zoek iets om 100 speelfilms op te zetten. Ik zoek iets wat makkelijk door kinderen te bedienen is. Diw compressie lijkt me slim om meer film kwijt te kunnen op een schijf, welke compressie is me om het even. Budget max 400 euro? Is dat reeël?
Als je 100 films (1 film, dvd, is tussen de 4 en de 8 Gb. bleu ray is ongeveer 25 Gb) erop wil zetten dan heb je aan een schijf van 1 Tb genoeg. (neem 2 Tb voor de zekerheid, hij is sneller vol dan je denkt). Ik heb zelf een A.C. Ryan mediaplayer met ingebouwde HDD. Mijn zoontje van 5 kan hem bedienen. Heb geen ervaring met NAS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een NAS gebruikt is het meestal cross platform. Hiervoor heb je een FAT 32 schijfindeling nodig. Bedenk wel dat de maximale bestandgrote van een FAT 32 maar 3,9GB is. Dus een dvd film is al lastig. Er is een mogenlijkheid om exFAT te formateren maar wordt niet ondersteunt bij de meeste NAS drivers. Kortom, een NAS is niet volledig geschikt om films te kijken, voor muziek, foto's , documenten bijv is het ideaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn advies is: NIET DOEN!
Dit is spelen met Lego. (Het bouwen is leuk, maar je speelt hier te weinig mee om de geïnvesteerde tijd eruit te halen).
Dat gaat echt veel tijd kosten. Niet alleen het inrichten van de mediaplayer en nas. Maar vooral het inlezen van je Dvd-collectie. Dit gaat je echt tegenstaan.
Gewoon niet doen, bedenk een leuker projectje.
In ieder geval, succes!