2 computeraansluitingen vanaf modem via splitter mogelijk?

Ik heb een PC via de kabel van Ziggo (van modem bij de muur naar de PC).
Nu wil ik mijn laptop ook af en toe in de huiskamer kunnen gebruiken (dus niet via een router) zonder alle vastliggende bekabeling los te halen.
Vraag: kan ik hiervoor een splitter (als die al bestaat) -insteken in de modem- gebruiken en dan een eigen kabel op de laptop aansluiten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.6K

Antwoorden (5)

Ja. Alleen heet zo een splitter een 'switch'. Een soort verdeelkastje. Kost weinig, va. 20 euro.
escape
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Een switch bevat geen DHCP-server en dat heb je wel nodig als je meerdere computers binnen één netwerk hebt.
escape
13 jaar geleden
Dat zit allemaal in het kastje van Ziggo. Dus dat gaat werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een switch werkt zeker!
Heb er zelf eentje staan.
Nee, dat kan niet. In dit geval is toch een router nodig.
bamibal
13 jaar geleden
Met een router is veel beter. Je kunt draadlos internetten en ook meer ingaan voor je andere pc. Dus : modem-router-pc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Splitters hiervoor bestaan naar mijn weten niet, en als ze bestaan is het gebruik ervan af te raden. Ethernet is niet bedoeld om zo op te splitsen en er kan signaalverlies optreden door de sterverbinding...
Je kunt het wellicht uitproberen, schade veroorzaken kan het niet.
Een routertje vandaag de dag kost echter zo weinig dat het niet de moeite loont om stad en land af te zoeken naar zo'n raar hobbysplittertje... Bovendien kun je als toegevoegde waarde dan met meerdere computers je internet aansluiting op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Fries46,

de modem bevat al een router, dus die heb je al
vaak zit er ook al een switch in, herkenbaar aan de meerdere netwerkkabel aansluitingen.

heb je maar één aansluiting, dan koop je een switch en verbind de modem met deze switch. zeg maar een soort verdeelstekker.
op de switch sluit je de diverse computers aan.
elke computer heeft zijn (haar?) eigen kabel naar de switch.

nu kan elke PC onafhankelijk internetten, maar je kan ook van elkaars harde schijf en/of software gebruik maken.
bestanden van de een naar de ander en weer terug verzenden.
ook de printer van de ene PC kan door de andere PC gebruiker worden aangestuurd.

kortom: veel plezier!
groeten, Dré