Het is een schijf die ronddraait, gemaakt van een hard materiaal.
Kimath
13 jaar geleden
In de harde schijf zitten een aantal schijven, welke hard zijn. Lijkt een voor de hand liggend antwoord, maar ze worden hard genoemd, om onderscheid te maken met de zachte schijven van vroeger, die we floppy disk noemen. Zo heb je harde en zachte schijven, alleen om het makkelijk te maken heten die zachte schijven geen soft disk, maar floppy disk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nostalgische geschiedenis, back to the 80s ! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de 90's gebruikte ik ze ook nog volop hoor, bijvoorbeeld bij het versturen van updates naar klanten. De tijd dat een programma gewoon nog op een floppy paste :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb deze eeuw geen floppy's meer gezien of gebruikt, (behalve een grote doos op zolder om weg te gooien), maar tot ver in de jaren 90 heb ik ze nog wel in de hand gehad, hoor.
In de 80's stonden de programma's nog op cassettebandjes. Half uur wachten voordat Kikker in het verkeer geladen, was, weet je nog ? Of programma's opnemen van de radio ; spannend was dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ponskaarten! Dat is pas nostalgie ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even doorgaan met oude koeien (wel leuk):
Ik heb ze deze eeuw nog wel gebruikt, bijvoorbeeld om drivers van scsi-schijven op te plaatsen, bij de installatie van windows besturingssystemen. Tijdens de installatie moest je dan die floppy paraat houden.
Programma's van radio opnemen heb ik inderdaad ook gedaan, maar ook enorm lange listings van getallen invoeren op je Commodore 64, waarna je een eenvoudig spelletje kon spelen. 3 uur tikken, uurtje spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ponsbanden, ook zo leuk. Lange gele slierten waar je je programma op moest zetten, dan invoeren op een ander apparaat en maar hopen dat je geen fouten had gemaakt. Of dat de gele sliert in de war raakte.
Je kan wel raden waar de 61 in mijn accountnaam voor staat ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaa.; die lange gele paginas BASIC natikken uit de ...was het de Elektronika ? En dan dagen op zoek naar de fout (want die zat er ALTIJD in) en dan kon je eindelijk dat lullige spelletje spelen met die sleuteltjes en die deurtjes.....
Volgens mij was dat nog VOOR onze eerste ZXSpectrum, op een of ander zelfgebouwde computer in een houten kist, met lampen en een 4K-printplaat er in. Geweldig !
Maar we zaten er wel al mee op Arpanet ; Colossal Cave spelen enzo. Oh jongens, ik word echt oud.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Peppie geeft het beste antwoord
ik mag nog niet stemmen (wat een onzin) dus reageer ik zo maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt mulderfh
gooi maar is tegen iemand zijn hoofd.

nee de harde schijf heet denk ik zo omdat het een vast ding is in de pc zoiets of omdat er vaste onderdelen inzitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Ik vind het een onzin vraag, omdat je hier niet precies antwoord op kan geven.

Ik ga het toch maar proberen:

Een computer bestaat uit hardware (de computer zelf (de tastbare delen, zoals harde schijf, processor en videokaart.)) en software (de programma's, applicaties die op de computer staan).

Aangezien de harde schijf bij de hardware hoort kan het zijn dat hier de oorsprong ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger had je ook zachte schijven, ook wel genaamd floppy disk, met daarop de computerprogramma's. (Dat was in de periode na het casettebandje, waarop de software stond).
Aanvankelijk waren deze 5,25 inch, en later 3,5 inch. Die laatste floppy's (in een harde cassette) ken je vast nog wel.

Toen de computers veel moer moesten gaan kunnen en opslaan, kwam de harde schijf. Ook gemaakt om software op te zetten , informatie op op te slaan, maar dan van metaal. En een vast onderdeel van de computer, hoewel je tegenwoordig ook externe harde schijven hebt.

Harde schijf is dus de tegenhanger van zachte schijf ; van floppy-disk. Die laatste zie je trouwens echt vrijwel niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon eens een keertje een oude open maken, dan zie je het zelf met eigen ogen. Best leuk hoor. Oh, na het openmaken is de schijf meteen overleden... want de kopjes zitten zó dicht op de schijf of de eentjes en nulletjes er van te lezen en naar te schrijven, dat maar het kleeeeinste stofje voor de kopjes grote rotsblokken zijn.
En de schijven zijn zo erg hard, om stabiel te draaien zonder te wiebelen, dat ze breken als glas (pas op je vingers als je dat van plan bent).

Mechanische wondertjes, die we niet zo lang meer zullen zien. Uiteindelijk zullen ze worden vervangen door de veel betrouwbaardere, snellere en zuinigere Solid State Disks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De precieze reden is dat het woord "hard" korter is dan "zacht", het is maar liefst één letter korter. Het had ook een zachte schijf kunnen heten.