Waarom loopt het intern (fysiek) geheugen van mijn imac opeens vol?

Het is 2gb intern geheugen, dat zou genoeg moeten zijn.. Voor de duidelijkheid: intern geheugen is niet je harde schijf. Het is een lente 2009 model, hij heeft het lange tijd goed gedaan. Plotseling loopt het nu iedere keer een uur of drie nadat de pc aangezet is vol (dat zie ik met een programmaatje net als ctrl+alt+delete indrukken) zonder dat ik iets bijzonders doe, geen foto en videobewerking maar vooral: muziek luisteren, internet, word en pdfjes lezen. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? Als ik uitlog en weer in is het weer een tijdje leeg namelijk (het intern geheugen) en ik heb geen zin om nieuw ig van 8gb te kopen als ik het ook op een andere manier kan oplossen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Het beste antwoord

Kijk eens in het programma 'Activiteitenweergave'. Daar kun je zien welke programma's je intern geheugen opslurpen. Waarschijnlijk is het een klein programma dat op de achtergrond draait. Je kunt 'Activiteitenweergave' opstarten door het te zoeken via Spotlight.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dergelijke problemen ken ik alleen van windows machines, en is daar bijna altijd te wijten aan een virus.
In jouw "taakbeheer"zou je moeten kunnen zien welke applicatie in verbruik oploopt, deinstalleer dat "foute"programma, en het zou over moeten zijn.
Het kan dan een niet "netjes" geschreven applicatie kunnen zijn die routines niet afstopt, maar dit zie je zelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen een virus, maar het gebruik van een programma met memory leaks. Dat is de nachtmerrie van iedere programmeur. Je moet goed uitzoeken welk programma verantwoordelijk is, en dat programma van jouw pc gooien. Je doet dat door regelmatig het beschikbare intern geheugen op te vragen en op te schrijven en ook alle programma's die je start te noteren en de tijd van opstarten. Binnen een dag kun je het weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan uit je vraag niet de conclusie trekken dat het met het geheugen te maken heeft, tenzij je regelmatig kernel panics krijgt te zien! jouw probleem klinkt meer als een hardeschijf die het binnenkort begeeft. Maak dus alvast een goede backup!

Toegevoegd na 3 uur:
ik zie nu pas dat ik het verkeerd gelezen heb, dus negeer mijn antwoord. kijk so wie so in je startup items en check de taakbeheer als je last hebt van een trage mac. daar kun je zien wat er aan de hand is!