Een scan opslaan als PNG gaat traag. Kan dat 100x zo snel als moederborden/CPU's daar een gespecialiseerde routine ingebakken voor krijgen?

(PS: aub geen opmerkingen over 't nut van PNG als antwoord geven. Daar gaat 't me hier niet om.)

@Xinix:
Dat zou mooi wezen :). In principe gaat 't om veel rekenwerk. Een factor 100 is misschien overdreven, maar bijv. een factor 10 zou ook prachtig wezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Dus net als bij TV-kaarten de routines op de chip hardwarematig erop gebakken zitten?

Ja dan is het bliksemsnel... de conversie van raw naar png...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen andere onderbouw dan je eigen denken, maar ik denk met je mee en dat je gelijk hebt.
BMP zal dan de deur uit kunnen.
PNG=identiek plaatje als BMP, alleen dan kleiner.

Andere antwoorden (2)

Een PNG bestand heeft ingebouwde compressie, daarom duurt het zo lang. Ik denk niet dat CPU's en moederborden daar veel aan kunnen doen.

Je zou het dan moeten zoeken bij de software die de PNG opslaat. Als deze software geoptimaliseerd is voor bijv. multicore's zou het al een stuk sneller kunnen gaan. Ook (misschien alleen handig en sneller bij super gedetailleerde bestanden) zou de software geschreven kunnen worden met behulp van DirectX, OpenGL of CUDA o.i.d. , zodat de grafische kaart gebruikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar JPG is ook gecomprimeerd, en dat gaat supersnel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar PNG zonder kwaliteitsverlies! ;) Misschien heb ik het wel fout, sorry daar dan voor, maar dit was wat mij het meest logisch leek.
Ik sla regelmatig bestanden op als PNG en heb nooit echt een vertraging gemerkt t.o.v. JPG. Wanneer treedt die op dan?

Ligt het dan niet eventueel aan de rekenkracht (processorsnelheid) en intern geheugen? Mijn laptop heeft een dualcore processor en 4 GB aan intern geheugen en draait op 2 GHz.

Als je als direct antwoord op je vraag een ja of nee wilt horen, dan denk ik wel dat het mogelijk is, maar dat het handiger is om naar de compressie in het PNG formaat zelf te kijken. In 2003 werd al melding gedaan over een nieuwe PNG standaard (bron 1).

Toegevoegd op 14-06-2009 12:33:39
NB. Je zegt zelf dat het opslaan van een scan traag is. In dat geval is het de scansoftware die de beeldpunten opslaat als PNG bestand. Je zou eens als test een gescande BMP of TIFF file met de laatste photoshop of Paint Shop pro versie kunnen converteren naar PNG om de snelheid te vergelijken.