Mijn laptop ventilator (PB BG45-U41, Q4-2007) maakt sinds kort veel lawaai en de lucht ruikt verbrand.Moet ik cleanen of kan het iets anders zijn?

Ik wil best effort steken in cleanen of in vervangen van de fan maar ik ben bang dat het niet de fan is maar de CPU of de pasta. In Win7 op 'Power Saver' is het lawaai nog redelijk uit te houden maar in Balanced of High Performance is het niet normaal. En de lucht uit het rooster ruikt niet OK. De CPU load staat rond 15% of lager als ik niks doe behalve een file kopièren naar een netwerkschijf.
Hoe kom ik erachter of het de fan zelf is die onderhoud nodig heeft of iets ernstigers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Steek eerst maar eens time in het cleanen van de ventilator. Heeft dit niet het gewenste effect kun je altijd nog iets anders uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey ik ken die geur.heb je verder geen problemen er mee.het is je fan (bijna 100 procent zeker)die niet even genoeg koeling gaf aan je processor en dan krijg je door die pasta een plastic geurtje.(is een voorteken,laat nakijken denk ik)kan je hoop ellende schelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
je fan maakt het vreselijk geluidje.download effe everest een programma om je hardware te checken+de warmte van je cpu enz..is erg handig.kijk maar even en check dan de normale waarde die de cpu bijv hoort te hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
krijg ik een - lol moet je zelf maar weten dan.