Ik heb een NAS static ingesteld in ons netwerk. Gaat het verkeer vanaf mijn laptop via mijn router naar de NAS of rechtstreeks?

Op de router is een 'standaard' ethernet hub aangesloten waarop o.a. mijn laptop en de NAS zijn aangesloten. Gaat het verkeer nu direct via die hub naar de NAS toe of gaat het toch eerst helemaal naar beneden naar onze modem/router?

Toegevoegd na 27 minuten:
Het is een ouderwetse standaardhub...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als je echt nog een ouderwetse ethernet-hub hebt, dan gaan je pakketjes inderdaad helemaal naar je router. Mocht je nog een hub hebben staan, dan raad ik je aan een switch te kopen, die zijn echt heel goedkoop. Switches weten wel waar pakketjes naartoe moeten en sturen ze meteen de goede kant op, in jouw geval naar je NAS.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb inderdaad een ouderwetse hub, ik zal eens een switchje opzoeken; al is het niet superbelangrijk, ik vroeg me gewoon af of al mijn back-ups iedere dag 25 meter afleggen of 2 meter ;-)

Andere antwoorden (2)

Je router regelt het verkeer op jouw netwerk, en zal dus allle data te onvangen & versturen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En router routeert pakketten naar een ander subnet i.e. netwerk. Dus als jij pakketten (data) verstuurd naar je NAS in hetzelfde subnet gaan deze niet via de router maar via de switch. Pas als je NAS in een ander netwerk zou hangen zal je pc deze naar je default gateway verwijzen (router) en als deze dat netwerk in zijn routing tabel heeft staan forwarden naar dat netwerk of zijn default gateway.

Kan wel uitleggen hoe het OSI model is opgebouwd en daarmee heel diep op je vraag in gaan, maar denk dat bovenstaand antwoord duidelijker is.

Technisch antwoord zou zijn;
Nee, want een switch werkt op laag 2 en een router op laag 3 van het OSI model.

Advies:
Ga ervan uit dat je een switch i.p.v. hub bedoeld want anders z.s.m. die hub (aka multiport repeater) uit je netwerk halen en vervangen door een switch!

Grt,

Corné

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie zojuist de voorgaande reactie's over de HUB = multiport repeater dus de pakketten (eigenlijk frames op layer 2) komen wel bij de router aan eveneens als op alle poorten maar die droppen. Vandaar ook dat je met een HUB veel minder troughput hebt en veel meer collissions gehele HUB = collision domain t.o.v. een switch waarbij een enkele poort een collision domain is. Nogmaals veel te veel info...