waarom werkt mijn VGA-kabel zonder pin 9 niet goed?

Ik wil graag mijn computer verplaatsen in de huiskamer en had hiervoor een nieuwe VGA-kabel gekocht van 10 meter. Na aansluiting was de schermresolutie van mijn LCD-scherm niet meer goed en kreeg ik ook niet goed met de nieuwe kabel. De originele kabel heeft 15 pinnetjes, bij de nieuwe kabel zitten 14 pinnetjes (nr 9 ontbreekt). Volgens de verkoper heb ik pin 9 niet nodig. Klopt dit? Waarom zou ik pin 9 eventueel wel nodig hebben?

Toegevoegd na 6 uur:
op inderdaad gelezen dat pin9 +5 VDC is. Ik heb alleen geen idee wat dit betekent (iemand anders wel?). Stel nou dat mijn beeldscherm die +5 VDC juist nodig heeft om goed te kunnen functioneren... de originele kabel had tenslotte wel pin nr 9.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2K

Antwoorden (2)

Inderdaad heeft pin nr. 9 geen functie. Het kan wel zijn dat er teveel verliezen optreden in de 10 meter lange kabel. Die lengte is boven de norm. Je moet een kabel van hoge kwaliteit hebben als je hem zolang wilt maken.
Plaatje bij antwoord
escape
13 jaar geleden
Je ziet inderdaad vaker dat pin 9 mist. Deze heeft geen functie.

Maar je zou eigenlijk de kabel door moeten meten. Het komt vaak voor dat ze kosten willen besparen en bepaalde pinnetjes niet aansluiten.
Pin 11, 12 & 15 zijn erg belangrijk.(worden vaak weggelaten) Vooral nu er steeds meer met breedbeeld signalen wordt gewerkt. (resoluties worden anders niet herkend)

1. RED - Red Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
2. GREEN - Green Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
3. BLUE - Blue Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
4. ID2 - Monitor ID Bit 2
5. GND - Ground
6. RGND - Red Ground
7. GGND - Green Ground
8. BGND - Blue Ground
9. KEY - Key (No pin)
10. SGND - Sync Ground
11. ID0 - Monitor ID Bit 0
12. ID1 or SDA - Monitor ID Bit 1
13. HSYNC or CSYNC - Horizontal Sync (or Composite Sync)
14. VSYNC - Vertical Sync
15. ID3 or SCL - Monitor ID Bit 3

Goede kwaliteit kabel kopen, dan gaat het zeker tot 15 meter goed.