Ik moet een nieuwe videokaart instaleren. alleen hoe zit dat met oude/nieuwe drivers?

Ik ga van een Ati HD 4870 naar een Ati HD 6970. Alleen staan er nog drivers van de 4870 op mijn pc. Ik heb de videokaart niet meer en de nieuwe is al binnen. Wat is nu de beste aanpak? de kaart erin stoppen en gewoon de 6970 drivers downloaden en eroverheen instaleren? of gaat dat niet zomaar? ik weet dat je met een update van de drivers het eroverheen kan instaleren maar werkt dit nu ook?

Krijg ik uberhaupt wel beeld? of zou ik windows (vista) (alweer, bah!!) opnieuw moeten instaleren?

Hopelijk hebben jullie uitkomst. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Wanneer je een nieuwe (andere) videokaart in je computer steekt, werkt deze (mits goed aangesloten) direct.
Er zullen echter een aantal functies ongebruikt blijven als de juiste drivers niet zijn geïnstalleerd. Zo is het mogelijk dat je de resolutie maar op hele lage standen kunt zetten.

Oplossing is dus even de juiste drivers te downloaden en deze te installeren.

Als je je oude drivers wilt deïnstalleren kun je dit doen door naar je apparaatbeheer te gaan (Start > Uitvoeren > devmgmt.msc > Enter), dan de categorie Beeldschermadapters openen en rechtsklikken op je oude drivers, dan kun je kiezen voor Installatie ongedaan maken.

Veel plezier met je nieuwe kaart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nieuwe videokaart geeft altijd beeld, ook zonder drivers.

Als er geen drivers beschikbaar zijn, dan zal je computer wel een lage resolutie weergeven en aanzienlijk langzamer zijn. Spellen zullen het niet doen.

In jouw geval wissel je een ati kaart voor een vergelijkbare, andere ati kaart. Ati (amd) heeft maar 1 set videodrivers, dus mogelijk zal je nieuwe kaart in 1 keer direct werken.

Het is wel aan te raden de meest recente drivers te downloaden. Je kunt de nieuwe drivers gewoon over de oude installeren.