Heb een nieuwe USB-stick, waarom starten programma's langzamer op vanaf deze stick?

Had voorheen een sandisc microSD card+lezer (4GB), zie afbeelding 1.

Nu heb ik een HP 8GB USB-stick, zie afbeelding 2, ook een kleintje.

Als ik met HD-Tune de lees/schrijf snelheden test, dan komt die van HP beter uit de bocht. Toch duurt het een paar seconden langer voordat een programma start vanaf de USB-stick. Ik gebruik dan ook voornamelijk portable programma's en heb zo een 2GB aan programma's erop staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ik kan een paar mogelijkheden bedenken.

Het meest waarschijnlijke is, denk ik, dat de leessnelheid afhangt van de bestandsgrootte. Sommige sticks zijn wel snel wanneer je bijvoorbeeld twee bestanden van elk 400 MB leest, maar traag wanneer je 400 bestanden van elk 2 MB leest - terwijl het toch om dezelfde hoeveelheid gegevens gaat. Andere sticks zijn in beide gevallen even snel.

Je kunt dit makkelijk testen door het bovenstaande te proberen. Zet twee bestanden van elk 400 MB op je stick, en kopieer ze daarna naar je harde schijf; meet hoe lang dat duurt. Doe daarna hetzelfde, nu met 400 bestanden van elk 2 MB.

De andere mogelijkheid is dat je een ander bestandssysteem gebruikt. Is de ene stick wellicht op FAT32 geformatteerd, en de andere op NTFS?
Cryofiel