Wat zijn de specificaties voor een goede grafische computer

Dus, wat moet er in om programma's als 3D Max, Sketch Up, AutoCad, Photoshop heel goed te kunnen laten draaien? Wie kan er voor mij een lijstje maken van spullen die ik daarvoor nodig heb? Tot nu toe heb ik zo'n uiteenlopende adviezen gehad dat ik het niet meer weet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
7.1K

Het beste antwoord

CPU is minder essentieel al helpt het wel. Het hangt natuurlijk af van hoe lang je een film maakt of hoe groot je een tekening maakt en wat voor resolutie je gebruikt en hoe echt het er uit moet zien. Een paar minuten film met een goede ray-tracer render je met een standaart PC niet in een uurtje...
(in een stripje op internet nog als grap tegengekomen, een gesprek tussen Wormtong en Saruman in Lord of the Rings, Ze kijken uit over het orc leger dat Helmsdiepte moet gaan aanvallen: W; how dit you get such a large army so fast? S; You call 3 weeks rendering time fast?)
Voor de meeste thuis projecten echter is het verschil tussen een gemiddelde en een high-end CPU minder interessant dan voldoende geheugen. Renderen kan je PC ook 's nachts maar je wil geen minuten moeten wachten om je object te draaien tijdens het bewerken.

Snel en veel RAM maakt wel veel uit en een goede grafische kaart ook. Photoshop, 3DSMax ed. gebruiken behoorlijke hoeveelheden geheugen. Een overdosis HD ruimte om je programmas, projecten en dingen als een texture library kwijt te kunnen is natuurlijk ook belangrijk.
Als je toch ergens moet bezuinigen kan je beter besparen op CPU dan RAM of grafische kaart.

En koop een tekentablet. Het is even wennen maar zeker met Photoshop scheelt het zo ontzettend veel. Veel nauwkeuriger en minder RSI verschijnselen. Eenmaal gewend wil je niet meer zonder (nou ja, dat gold iig voor mij). Als je het kan betalen neem dan een WaCom (betere zijn er niet en dat verschil merk je goed in het gebruik), als je budget lager is ga dan vooral voor een Trust. De kleinste modellen werken al prima al heb ik persoonlijk liever een goedkoper model van een grotere tekenpad dan een high end klein model zeker als je een beetje fors beeldscherm hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Elke moderne PC die je nu koopt kan dat aan.
Stop er 4 GB geheugen en een goede grafische kaart.
(128-265 Mb)
Als je meer geld uitgeeft dan zal alles wat sneller opstarten en werken. Pas als je video gaat bewerken en renderen moet je echt een PC kopen richting high-end.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee hoor. De CPU die in een moderne PC zit, is geschikt voor de genoemde software.
Zolang de aankoopdatum met de productiedatum van het grafische programma overeen komt, is elke computer een geschikte grafische computer...

Dat is in feite de enige info die je werkelijknodig hebt en in tweede instantie is de beurs die de aankoopfrictie zal moet kunnen overwinnen en daarenboven heb je behoorlijk veel kennis nodig om überhaupt met al die programma´s te kunnen werken...

dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat versta je onder een geode grafische computer? Een die 3D animaties moet renderen heeft iets meer nodig dan een bewerking in Photoshop. De meeste grafische kaarte zijn ontwikkeld voor games niet om tekeningen te maken in autocad en photoshop.

Ik zou denk ik zelf voor meer intern geheugen gaan (windows Vista 32 bits kan maximaal 4 GB aan, dus meer is ook zonde) of Vista 64 bits mits je nakijkt of je doelapplicaties geschikt zijn.

Het aantal processoren of cores (dual / quad) kan alleen sneller werken als de applicaties hiermee overweg kunnen. De laatse Photoshop versie kan dat wel.

De grafische kaart moet ook voldoende werkgeheugen hebben en geschikt zijn voor 3D tekeningen.

Verder zou ik twee hard disks aanraden om het besturingsysteem en data te scheiden.

Of je wat aan deze adviezen hebt? Waarschijnlijk heb je er meer aan om op vergelijkings en recensie websites naar de benchmarks te kijken. Computer Totaal en Computer Idee geven dit meestal wel duidelijk aan.

Je kunt hier op twee manieren mee omgaan:
1. Type de specificatie in op http://www.dell.nl en kijk waarop je uitkomt. Noteer de prijs en specificatie en kijk of je kunt shoppen
2. Kijk in de winkel wat er te koop is en zoek op recensie websites naar ervaringen. Dat is denk ik praktischer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je eens bij tweakers.net kijkt dan zie je dat ze elke maand een nieuwe review maken over wat zij de beste prijs/kwaliteit verhouding vinden. Ze maken goede keuzes en de PC is dan ook echt compleet. Je moet dan kijken bij Multimediasysteem.

Dit is in ieder geval een hele goede richtlijn!

(zie bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snel gehuigen, het liefst DDR3.
Een snelle processor, de nieuwe i7 bijvoorbeeld.
Een goede grafische kaart, elke nieuwe kaart zou dan volstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een mythe dat een snelle grafische kaart ook automatisch betekent dat je Photoshop sneller gaat. Nee dus. Je hebt een heel snelle processor nodig b.v. de Intel i7 of een quadcore processor van Intel of AMD. Tevens snel intern geheugen, het liefst dus DDR3.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees! Ik heb het hier over Photoshop! Een bagger grafische kaart wordt niet meer gemaakt.
De "mac apple Bijna iedereen in het grafische wereldje heeft ereen ...!