Waarom wordt zwart aangeduid met K?

Een kleurenprinter heeft cartridges voor geel, cyaan, magenta en zwart. De drie kleuren worden aangeduid met de letters Y, C en M. Dat is logisch: Yellow, Cyan, Magenta.

Zwart wordt echter niet aangeduid met de B van Black, maar met een K.

Waarom?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware
8K
rose
13 jaar geleden
De k staat voor knalgeel. Dat is Fins voor zwart.

Het beste antwoord

"K staat voor Key, zwart.
Bij meerkleurendruk betekent "Key plate" de drukplaat met de 'artistieke details', dat wil zeggen de lijnen en effecten (in tegenstelling tot kleur-vlakken). Deze details worden gewoonlijk in de donkerste kleur gedrukt, dus bij de vierkleurendruk CMYK in zwart. Bovendien: een 'B' voor Black zou verwarring kunnen geven met 'Blue' (blauw)."

http://nl.wikipedia.org/wiki/CMYK
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

CMYK: Cyaan, Magenta, Yellow en blacK. de vier primare/basiskleuren voor drukwerk. Noot: de K was nodig in de afkorting omdat men anders zou denken dat de B voor Blue staat. Vandaar de keurze voor K als in blacK.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het afhankelijk is van het merk. Bij onze canon staat er BK op de zwarte cartridge. Even googelen leverde onderstaande tekst op (van de site van OKI):

"The letter 'K' is generally used to describe BLACK toner or ink. OKI use the letter 'K' when referring to the black toner and the black image drum.

The toner cartridges and image drums are represented by the four colours in the CMYK colour model:: Cyan, Magenta, Yellow and BlacK."

Met andere woorden: de letter K komt van de laatste letter van het woord Black. Ik vermoed dat ze niet de B hebben gebruikt omdat het dan verward kan worden met blauw (Blue).

Toegevoegd na 1 minuut:
ah, dan ben ik 'en' te laat met het antwoord versturen en het is nog fout ook haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De K in CMYK staat inderdaad voor zwart (black) om verwarring te voorkomen met blauw (blue).

Een leuk feitje is dat bij het RBG systeem (digitaal op je beeldscherm) werkt met additieve kleuren. Je begint dus als het ware met zwart en door de kleurenmenging van licht ontstaan er verschillende kleuren.

CMYK werkt omgedraaid (subtractief). Dit wordt gebruikt bij drukwerk. Je begint met wit en door de absorptie van het witte licht door een of meer verschillende kleurstoffen komen andere kleuren als het ware naar boven.

Nou het grappige is dat als je een CMYK bestand afdrukt en als zwart 0C 0M 0Y 100K gebruikt, je niet echt een vol zwarte kleur krijgt maar meer een soort van donker grijs. Om een echte volzwarte kleur te krijgen wordt er naast 100K ook extra cyaan magenta en geel toegevoegd. Dit wordt ook wel 'rich black' of 'blacker than black' genoemd.