Hoe vind ik informatie over mijn moederbord?

Ik wil namelijk kijken of ik een interne geluidskaart in kan bouwen zonder conflicten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.8K

Antwoorden (8)

Gewoon het merk van je moederbord opzoeken bij bv. Google

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus heb je bv. een Asus moederbord, dan Google je op www.asus.com
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een merk pc hebt, googel gewoon ff het merk op dan vind je vanzelf info over welk moederbord je hebt.
anders instaleer je een prog zoals everst dat geeft alle info over je pc en componenten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga op zoek naar het programma aida32. Hiermee herken je automatisch alles wat er iin je computer is ingebouwd.
Tevens zijn hier ook allerlei links naar updates te vinden.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kan je gewoon een interne geluidskaart in je pc plaatsen als je een vrij slot hebt.Soms moet je alleen in de bios de interne geluids-chip van het moederbord uitschakelen.Maar meestal pakt de computer de nieuwe geluidskaart meteen aan zonder verandering.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hij schakelt meteen de geluidchip van het moederbord uit zonder conflict.Dit doet ie ook bij externe kaarten die je via USB aankoppelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En in het ergste geval heb je 2 geluidskaarten geïnstalleerd staan, je kunt dan bij de eigenschappen van audio aangeven wat de standaard geluidskaart is, waar jij dan uiteraard de nieuwe kiest.
Je kunt bij apparaatbeheer dan ook oude kaart uitschakelen, dan pakt Windows sowieso de nieuwe kaart.

Maar, het beste schakel je de onboard audiokaart in het BIOS eerst uit, dan gebruikt hij ook geen resoursces meer. In het BIOS zit zit dit vrijwel altijd onder de integrated peripherals.

Download even CPU-Z (http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html). Als je dat start dan geeft-ie het merk en type van je mainboard (en je CPU, geheugen e.d.)

Succ3s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou dxdiag kunnen proberen, daar vindt je nog wel meer informatie..

start>uitvoeren>dxdiag(.exe) (zonder aanhalingstekens).

Daar zie je volgens mij ook meer informatie erover, en welk moederbord het is, en dat zou je weer kunnen googlen:)

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat te zien zijn verschillende programmatjes, denk aan Everest, CPU-Z, dxdiag geeft geen informatie over het moederbord, hierboven vermeldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het GRATIS programma PC Wizard van Cpuid geeft je alle benodigde informatie over je PC.

http://www.cpuid.com/softwares/pc-wizard.html

Vervolgens kun je nog kijken op de site van je moederbordfabrikant.

Overigens is de kans dat je een conflict krijgt bij het inbouwen van een geluidskaart tegenwoordig ongelofelijk klein.
rose