Wij hebben een laptop gewonnen, uit Amerika. Wat voor adapter hebben wij nodig?

Het is een uit Amerika verzonden laptop, oorspronkelijk gemaakt voor het Amerikaanse stroomnet. Aan welke specificaties moet een adapter voldoen als we hem in Nederland willen gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
3.4K

Het beste antwoord

Het snoer dat van de adapter naar het stopcontact loopt is tegenwoordig bijna altijd universeel aan de kant van de adapter (driepolige vrouwelijke aansluiting aan het snoer waarvan ik de naam even niet weet).

Bovendien kan dit snoer vrijwel altijd losgemaakt worden.

Daarnaast is vrijwel elke laptopadapter geschikt voor 110-240 volt (wel even controleren).

Zo'n snoertje koop je vervolgens in de NL versie (zelfde snoertje, NL stekker) bij de beter geoutilleerde computerzaak voor een eurootje of vijf en klaar ben je.

Enige probleem is wel, de laptop kon nog wel eens een dure grap worden wegens douanerechten, BTW en soms administratiekosten.

Toegevoegd na 3 minuten:
P.S. ik heb het over onderstaand type kabel:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord, Lodewijk. Het ís inderdaad een dure grap geworden. Ik werd vanochtend bruut mijn bed uit gebeld door de meneer van DHL, deze wist uiteraard niet dat ik nachtdienst had ;). Minder blij nog was ik met zijn mededeling dat ik even €85,- kon betalen voor de invoerrechten.... :S En je antwoord, daar zat ik ook al aan te denken dat dit op deze manier op te lossen moet zijn. Gelukkig heb ik zelf nog genoeg van die kabels liggen.

Andere antwoorden (7)

Koop gewoon een nieuwe kabel voor de zekerheid, want de meeste laptop kabels die je in de winkel kan kopen hebben verschillende opzetstukken dus, het past altijd. En anders kan je op de adapter de voltage checken als het 110-240 is kan je hem gewoon gebruiken, je hebt dan wel een verloopstukje nodig van de amerikaanse naar de nederlandse stekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon een nieuwe adapter bestellen, (europees) het is een investeering maar dan loop je niet constand met 30 adapters te zeulen:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn adapters op de markt om voor amerikaanse stekkers. Zo kan je de amerikaanse stekker via die adapter in een nederlands stopcontact pluggen.
Op google staan verschillende sites waarop deze te bestellen zijn. Bv. http://www.factoryprices.nl/ , maar er zijn er nog veel meer

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.factoryprices.nl/index.php?cPath=11745_442_11676
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt waarschijnlijk het beste een adapter voor het nederlandse net kopen. Dus als het bv een acer is of een dell dan bestel je gewoon de nederlandse stroom voorziening en die zal passen op de amerikaanse laptop en geen probleem veroorzaken. Wanneer je de amerikaanse draad wilt gebruiken moet je een zg "step up" converter kopen die de nederlandse stroom van 220 naar 110 omlaag brengt kost bijna 11 euro en hier is de link
http://www.erconline.nl/230v-naar-110v-converter-p-2153.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even checken voor welke spanning de netvoeding van de laptop geschikt is. In veel gevallen is dat tegenwoordig 110=240 volt. In dat geval kun je het in Nederland gewoon gebruiken als je een verloopplug van USA- naar Ned. stekker aanschaft. Of je knipt de stekker eraf en je schroeft er een gewone nieuwe Ned. stekker aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga niet zomaar wat doen. Neem de hele mikmak mee naar een gerenommeerde computerwinkel en laat het hun zien. Zeker de boekjes meenemen omdat daar vaak technische informatie in staat. Het kan zijn dat je een nieuwe 220 volt voeding moet kopen.

Ga je experimenteren met een adapter, dan moet je, je ervan bewust zijn dat je wel even 220 volt op een voeding zet die voor 110 volt is ontworpen. En dan doet het gegarandeerd BLAB! met eenmalige licht, geluids en rookeffecten. Met een beetje mazzel geeft hij nog even een veel te hoge spanning door aan de laptop waardoor die ook blab doet en je kan het hele spul in de kliko gooien.

Sommige voedingen kunnen van 110 tot 230 volt, in dat geval kan je er gewoon een adapter tussen doen zodat hij op ons lichtnet kan. Deze gegevens staan vaak op de voeding zelf en in de papieren.

Maar aangezien je de vraag hier stelt denk ik niet dat je zulks weet en veel weet van elektronica. Dus daarom, neem het zekere voor het onzeker en stap even met de laptop met alles erbij naar de betere computer zaak. (het liefst één die niet vol met puberknulletjes zit wand die hebben er ook niet veel sjoege van, ze kunnen alleen heel enthousiast over bitjes bytjes praten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is groot dat er een gewone europese stekker met stroomsnoer op de voeding kan worden aangesloten. De laptops zijn niet altijd geaard en dan is een stekker zonder randaarde voldoende. De meeste voedingen voor laptops schakelen automatisch tussen 110 en 220 volt, maar dat is vermeld op de adapter.
Dus wacht eerst af wat je krijgt en kijk dan pas wat je nog nodig hebt.