Op mijn harde schijf staan geen grote bestanden hoe kan het dat er toch 50GB in gebruik is? (Windows 7)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn laptop slechts enkele weken en is redelijk schoon. Mijn Windows 7 folder is 15 GB en mijn programma folder 60 GB. Dit is dus exclusief gebruikersdata. 50 GB lijkt me alleszins redelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NB. Als je veel download dan blijven de gedownloade bestanden ook in de Windows folder staan. Als je die wilt opschonen, dan kan dat met het gratis programma CCleaner. Dit kan enkele gigabytes schelen als je het programma nog nooit hebt gebruikt.

Antwoorden (7)

De enige manier om dat aan de weet te komen, is te gaan bekijken wat precies die ruimte in beslag neemt.
Download het volgende gratis programma en een wereld gaat voor je open:
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, ingewikkeld ziet dat er uit .. Respect voor de mensen die dit snappen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij geven de kleurtjes aan welk type bestand is en hoe groter het vlakje, hoe groter het bestand. Lijkt me een handig programmaatje.
rose
13 jaar geleden
Valt weinig aan te snappen hoor, elk vakje is een bestand, hoe groter het vakje, hoe groter het bestand... Vroeger gebruikte ik sequoia, dat hetzelfde deed.
De installatie van windows zelfs, en de systeemherstelpunten samen komen al een heel end in de richting.

Ik heb dan wel grote programma's op mijn pc, maar die staan geinstalleerd op een andere schijf, waardoor alleen de windowsbestanden van die programma's op mijn C terecht komen, ik heb vista, en er is 72 gig in gebruik.

Toegevoegd na 16 seconden:
en mijn pc is niet zo lang geleden compleet opnieuw geinstalleerd.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de installatie van Windows 7 is 16 GB beschikbare schijfruimte (32-bits) of 20 GB (64-bits) nodig. Waar is die andere 42 GB gebleven? Als je pc pas opnieuw geinstalleerd is zijn je ook nog niet zoveel herstelpunten aangemaakt. (Tip: schakel het aanmaken uit of alleen als je nieuwe software installeert).
zoveel ruimte neemt ie toch nie in zonder handmatig geinstaleerde progammas ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een zoekopdracht naar bestanden staat standaard 't zoeken naar systeem- en verborgen bestanden UIT. Zet 't maar eens aan... En zoek dan opnieuw! Je zal versteld staan van hoeveel grote en dubbele bestanden er op je harddisk staan.

Verder is Windows een echt geheugenvreetmonster... Er staan bijv. 19 systeemfiles op mijn PC die ieframe.dll heten - elk 11MB! (Tijd voor een opschoonactie, zie ik.) Het zit allemaal nogal inefficiënt inelkaar. En ik heb WindowsXP. Bij Windows7 is dat vast alleen maar erger geworden. Windows bewaart bijv. ook allemaal oude update-bestanden. En al genoemd: herstelpunten bijvoorbeeld. Bij WinXP is 't erg met 't geheugengebruik - bij Vista en 7 is dat allemaal waarschijnlijk nog erger.

Het punt is: er is nogal wat (technische) kennis nodig om te weten wat er wel en wat er niet af mag. Mijn C:\Win.XP map is nu 1,2GB groot - er zijn heel weinig mensen die zo'n kleine Windows-map hebben. Maar ik weet dan ook aardig precies wat er wel en wat er niet af mag. Mijn mappen met programma's zijn samen is 2,5GB. Wederom - ik weet precies wat nodig is en wat niet. Ik installeer geen applicatie-onderdelen die niet nodig zijn. Dus ik doe nooit 'standard setup' - ik vink alles uit wat niet nodig is - en gooi bijv. grote help-bestanden weg. Toch heb ik een hoop programma's geïnstalleerd: ±96 - snel geteld. Zonder de games, dan (da's op een andere schijf, en nog eens 3,2GB).

Als je bijv. Internet Explorer gebruikt en de internet-cache instelling niet hebt verkleind, kan dat ook makkelijk gigabytes kosten inmiddels - standaard staat die cache idioot groot ingesteld. Je kan instellen dat 't max. 8MB mag zijn bijvoorbeeld. Zo zijn er nog -tig zaken en instellingen die belangrijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindelijk iemand die toegeeft dat het hele Windows gebeuren nogal inefficiënt in elkaar zit. En het stomme is, bij iedere nieuwe versie van Windows, wordt het alleen maar erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik bij Microsoft werkte, dan is 't hier inderdaad een kwestie van 'toegeven' :).
Of ik daadwerkelijk bij MS werk: dat laat ik in 't midden. Misschien ben ik wel glazenwasser, of automonteur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jelle
Een feit dan. Het is idd een feit dat Windows crap is. @mmm
De meeste Windows gebruikers zeggen dat ze nooit problemen hebben met hun OS. Vaak prijzen ze Windows de hemel in. Jij dus niet en dat deed me deugd. Vandaar, glazenwasser. :-)
Regelmatig een goede "cleaner" draaien waarbij de windows temp directory niet wordt vergeten. Doet wonderen. (een kale windows 7 installatie neemt niet meer dan maximaal 20Gb in beslag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
%' Gb is veel te veel. Draai CCleaner maar eens, en kijk wat er dan vanaf kan. Ik heb Win7 draaien en diverse grote programmas's erop staan (OpenOffice, b.v.) en mijn C: is maar 28 Gb. Ergens klopt dus iets niet bij jouw installatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
%' moet 50 zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Michell,

Het kan een ophoping zijn van tijdelijke bestanden of gemaakt herstelpunten.
Voer een schijfopruiming uit via Start -> Alle programma's -> Bureau Accessoires -> Systeemwerkset -> Schijfopruiming
Zorg ervoor dat je bij het uitvoeren van de schijfopruiming ook de herstelpunten opruimt deze optie staat onder het tabblad "Meer opties".