Kun je windows server 2008 upgraden naar windows 7?

Ik zie dat je xp niet kunt upgraden en vista wel, maar mijn vriendin heeft nu windows server 2008 en die wil ik upgraden naar windows 7.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee.
Maar maak je maar geen zorgen maken dat je iets hoeft te missen met 2008.
Als je wat geduld kunt opbrengen, dan denk ik dat veel Windows 7 goodies en eyecandy wel beschikbaar komen voor 2008.
Het kan zonde zijn om 2008 te vervangen door 7.
Als je Windows 2008 vervangt door een 'home' versie (home premium, basic, ultimate) van 7 dan verkwansel je de 'extended support phase' van 2008. Daar heb je bij 2008 ook voor betaald. Bij de 'extended support phase' kun je rekenen op gratis security patches 5 jaar na de 'mainstream support phase'. Een 'home' versie van 7 zal dus veel eerder end-of-life bereiken dan 2008. De 'home' versies van 7 hebben geen extended support phase, en Microsoft is ook niet verplicht om een 'home' versie van 7 na de 'mainstream support phase' te voorzien van security patches.
Voor XP is hier een uitzondering gemaakt, maar dat was waarschijnlijk een eenmalig iets, zo is de consensus bij veel Microsoft analisten. (Had ondermeer te maken met dat Vista te zwaar was voor Netbooks)

Toegevoegd op 05-05-2009 19:12:02
Zodra Windows 7 RTM uitkomt kun je natuurlijk ook een OEM versie voor een habbekrats kopen. Maar het blijft zonde IMO om 2008 te vervangen door 7. Als je vriendin persé Windows 7 wil kan ze uiteraard Windows Server 2008 laten draaien in een virtualistatieprogramma. Die zijn gratis te downloaden (Google maar eens naar 'sun virtualbox windows 7')
Zodoende kan Windows Server 2008 behouden blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee zou je er maar beter aan doen om je Vista installatie te behouden.
Mijn tip is om je Vista partitie te resizen, zodat je in de toekomst in aanmerking kunt komen voor een voordelige upgrade versie van Windows 7.
Die Vista installatie kun je gewoon negeren.
Zet op je tweede partitie Windows XP.

Zodra Windows 7 uitkomt, kun je je Vista installatie weer resizen en upgraden naar Windows 7. Je kunt voor deze klus het beste Acronis Disk Director gebruiken. Daar zit ook een Bootmanager bij.
Vergeet wel niet om eerst een volledige image te maken van je HELE harde schijf, zodat wanneer er iets misgaat je de schade kunt herstellen. Mijn ervaring is dat er zelden iets misgaat.
Maar een volledige image is wel een 'best practice' bij zo'n klus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EDIT: Vista installatie --> Vista herstel image

Andere antwoorden (2)

Windows 7 is nog niet officieel uitgekomen. Alleen een testversie.
Ik verwacht trouwens niet dat dit mogelijk zal zijn in de toekomst omdat het een ander type besturingssysteem is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Server 2008 op een laptop? Weet je het zeker?
AWM
14 jaar geleden
Goh, interessant! Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de testversie is volgensmij niet meer te downloaden.
Dit zal niet gaan. Windows 7 is een besturingssysteem voor desktops en Server 2008 is voor servers. Een ander platform dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je een punt. Met Win 2000 kon dit inderdaad wel. Nou was Win 2000 er inderdaad dan ook in twee uitvoeringen: Windows 2000 en Windows 2000 Server-edition. Ik heb gelezen dat de nieuwste Windows 7 RC1 nu beschikbaar is voor download voor het grote publiek.