Kan ik Windows XP gevirtualiseerd draaien onder Windows 7?

Heeft MS hier nog steeds gratis software voor en wat zijn alternatieven voor MS?

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik ga hier maar eens mee aan de slag:
http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/downloads/virtualpc2007.aspx

"U kunt echter ook een 'kant-en-klare' virtuele machine downloaden. Dat is een bestand met de extensie .VHD. Dit staat voor Virtual Hard Disk. Bij elk .VHD-bestand hoort tevens een .VMC-bestandje. Deze bestanden samen bevatten alles wat nodig is om een virtuele machine te kunnen starten, dus het besturingssysteem en eventuele applicaties."

Nog tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft je toevoeging, dat is precies hetzelfde als ik ook aangeef. Met virtual PC kan je .VHD bestanden openen. Met het betaalde VMWorkstation kan je deze eventueel omzetten naar het formaat dat VMWare gebruikt. Microsoft zet niet zomaar een .VHD van Windows XP op de site, je zult hier hoe dan ook wel een licentie voor moeten hebben. Vaak zijn de VHD bestanden trial versies. Als je een XP CD hebt kan je wel met Virtual PC of VMWorkstation zelf aan de slag. Je geeft in deze programma's aan dat je een nieuwe virtuele PC wilt maken en je doet de CD in de speler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan ook Windows Server 2008 installeren en me dat proberen eigen te maken. Kan ik dan ook de PC's hier thuis opnemen in het netwerk van Server 2008? (Het zijn bijna allemaal XP computers en een vista en een W7)

Antwoorden (5)

Dat kan met MS Virtual PC of met VM Workstation (niet gratis).

Maar Windows 7 heeft ook een mogelijkheid om via een soort virtualisatie een programma onder Windows XP modus te draaien. Die component kan je downloaden als je Windows 7 Ultimate of Enterprise hebt.

Toegevoegd na 11 minuten:
De XP modus verbetert de programma compatibiliteit. Ik denk dat er wel verschillen zijn met Windows XP in virtualisatiesoftware draaien. Voordeel van Virtual PC/ VM Workstation is dat je er ook andere besturingsystemen mee kunt draaien, bijvoorbeeld linux of server software (in ieder geval in VMWare).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf de virtuele XP geinstalleerd onder Windows-7, maar ik ben niet enthousiast. 't Werkt wel, maar andere virtualisatie software is beter. Probeer eens Virtualbox (http://www.virtualbox.org/ - was Sun, is nu van Oracle). Is gratis, kan zeer veel gast-OSen draaien en werkt prima...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat lukt met vmware workstation, doe ik al een tijdje. Zelfde voor linux stuff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem, dat vindt je op de microsoftsite, Virtual PC en XP, is een speciaal pakket. Uitleg staat erbij. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar: http://computertotaal.nl/article/7575/virtualisatie-in-15-stappen-een-extra-pc/1.html
hier wordt alles haarfijn uitgelegd en als er problemen zijn kun je vragen. Veel succes! PS: In het artikel wordt OP XP WINDOWS 7 geïnstalleerd. Jij moet dus OP WINDOWS 7 XP gevirtualiseerd draaien. Veel succes!