Mijn internet valt steeds weg. Ik moet de laptop steeds opnieuw opstarten. Wat kan ik hier aan doen?

Na mijn vorige vraag hierover heb ik inmiddels contact gehad met KPN. Er was iets niet goed met de afstelling van de koperleiding Dat is bijgesteld en KPN heeft ook voor sneller internet gezorgd. via hun centrale. Als ik dus internet heb is het meestal wel een stuk sneller maar het valt nog vaak uit.
Asus laptop met Windows 11 en wifi. Alle updates zijn uitgevoerd.

3 maanden geleden
1K
LeonardN
3 maanden geleden
Heb je de mogelijkheid om dit met twee apparaten te testen?
Ding is erachter te komen waar het probleem zit.
1. Puur internet
2. Laptop Daarnaast. Is het mogelijk om de laptop direct aan te sluiten op je router via een ethernetkabel (veel dunnere laptops hebben die mogelijkheid niet meer). https://www.linksys.com/nl/whats-ethernet.html Dit om uit te sluiten dat het om de draadloze verbinding gaat, ipv de internetverbinding.
Pieterke
3 maanden geleden
@LeonardN: Bedankt weer voor uw reactie. Volgens de KPN monteur was het mijn laptop die voor dit probleem zorgde. Ik ga morgen verder kijken.
Thecis
3 maanden geleden
De truuk met dit soort problemen is om in grote lijnen je variabelen vast te leggen en die 1 voor 1 uit te sluiten.
In dit geval lijken de variabelen:
- laptop
- draadloze verbinding
- router
- internetverbinding je kan ook kijken of er iemand anders op hetzelfde kanaal zit van de draadloze verbinding door een app te gebruiken zoals wifi-analyser.
Hele goede tip van LeonardN om te kijken of het bekabeld wel goed werkt. De router is zelf moeilijk te testen. Die moet je aan KPN vragen lijkt me De laptop kan je vervangen (oftewel of een oude gebruiken of iemand anders vragen, wellicht de buren?). Ondanks dat de KPN al naar de verbinding heeft gekeken, kan het nog steeds zijn dat het bij hen ligt. Bij mij (ziggo) heeft het 13 monteurs gekost (dit is niet overdreven) voordat iemand er aan dacht om het kastje aan de straat te testen, daar bleek een kabel half los te zitten.
Pieterke
3 maanden geleden
Dank je Thecis. De laptop is niet zo heel oud en ik heb er maar één. De buren vragen is geen optie. Die zijn nooit thuis of hebben geen computer. Familie/vrienden zijn ook geen optie. Ik ga later naar je verdere tips kijken.
LeonardN
3 maanden geleden
Nog een vraag. Via welke methode kijk je TV? Is dat toevallig dezelfde stroom als waarmee je internet? Als je ADSL (VDSL) van KPN afneemt is het vaak dat TV en internet bandbreedte van elkaar afnemen. Je kan dat soms gewoonweg meten door TV te kijken en dan je snelheid te testen met: https://fast.com/nl/ Daarna je TV-kastje (niet de TV) uit te gooien en dan nog eens te testen. Anders gevraagd wat voor internet/TV-abonnement betaal je voor? Aangezien je over koper spreekt en KPN vermoed ik (A)DSL. Dan heb je dus nog een factor om rekening mee te houden.
Pieterke
3 maanden geleden
@LeonardN. Ik heb een alles in 1 pakket dus tv/radio, telefoon en internet. Radio luister ik dus via de tv.
De monteur vertelde al dat de tv de internetsnelheid kan verlagen.
LeonardN
3 maanden geleden
Heeft je laptop een ethernetaansluiting (netwerkkabelaansluiting)? https://www.linksys.com/nl/whats-ethernet.html
Pieterke
3 maanden geleden
@LeonardN: Ik heb zo'n gele kabel dus dat zal wel een ethernetaansluiting zijn. Ik heb ook ADSL.
LeonardN
3 maanden geleden
Excuseer, maar je laatste reactie brengt ietwat verwarring.
Een kabel is geen aansluiting.
De vraag is of je een ethernetaansluiting hebt, niet of je een ethernetkabel(kleur is niet per se geel) hebt. Of bedoel je te zeggen dat je op dit moment je laptop via een ethernetkabel aangesloten hebt op de ethernetaansluiting?
Als dat het geval is, en je haalt de ethernetkabel los, spring je dan over op draadloosinternet (WiFi). === Hier een afbeelding met 3 tekens.
-Wereldbol met "werkt niet" teken.
Uitgesplitst naar:
-Monitor met kabel (ethernetverbinding)
-Teken voor draadloze verbinding(Wi-Fi). https://support.content.office.net/nl-nl/media/d8ef5114-ab16-4b66-8da6-51becab05179.png
Pieterke
3 maanden geleden
@LeonardN: Dit heb ik niet:
https://www.linksys.com/nl/whats-ethernet.html.
Pieterke
3 maanden geleden
Ik heb wifi. Althans dat is mij altijd verteld. Sorry dat ik er zo weinig van weet. Ik heb door omstandigheden nooit een cursus kunnen volgen, heb alles zelf moeten uitvinden.
LeonardN
3 maanden geleden
@Pieterke
Is het probleem nog steeds daar? Als ik er over nadenk en als het klopt dat het probleem over is na opstarten laptop, dan denk ik nu even dat het wellicht in de laptop zit. Zou je onderop de laptop kunnen kijken en aangeven welke Asus het is. Vaak een reeks letters en cijfers. Bijvoorbeeld zoiets ASUS VivoBook 15 M1502YA-NJ110W
Pieterke
3 maanden geleden
@LeonardN: Het is een Asus notebook model X 515J
Pieterke
3 maanden geleden
De laptop start nog steeds moeizaam op. Heb ik éénmaal internet dan werkt hij veel beter maar nog niet helemaal goed, valt dan nog steeds af en toe weg.

Antwoorden (1)

Meest bij de hand liggende optie is gebruik maken van windows probleem oplosser voor netwerk en internet dat staat hier:

https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/windows-11-probleemoplossers-alles-wat-u-wilt-weten/

Andere optie is dat je netwerkkaart(Netwerkinstellingen) opnieuw installeren:

https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/netwerkinstellingen-resetten-in-windows-11/

Verder check of stuurprogramma van network adapter up to date zijn dat staat in deze link>Methode 2:
https://cloudo3.com/nl/how-to/hoe-u-draadloze-software-kunt-updaten-op-windows-1110/77706047
3 maanden geleden
Pieterke
3 maanden geleden
Dank voor uw reactie.