Kan ik mijn hardeschijf Van mijn vorige computer overzetten?

Hallo,
Ik ga een nieuwe computer kopen en ik vroeg me af of ik mijn oude Hdd met Windows in mijn nieuwe pc zetten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Bedenk ook goed dat een oude HDD niet het eeuwige leven heeft. Zorg dus altijd voor back-ups.

Het beste antwoord

Als de aansluiting overeenkomt (SATA) JA, maar je kan dan niet starten (of waarschijnlijk niet starten) vanaf die HDD.

Wat veel mensen doen is een nieuwe SSD gebruiken als bootdisk (C:) en hun oude uit de oude PC gekomen HDD formatteren en dan als datadisk gebruiken.
Je zal dan dus wel een nieuwe Windows sleutel moeten kopen, maar die kosten maar 10-20 euro.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
oke.
erg bedankt. dan moet ik er maar een nieuwe schijf bij kopen!
LeonardN
5 jaar geleden
Ben je al bekend met SSD's en de voordelen ervan?
https://computerkiezen.nl/computer-onderdelen/ssd-voordelen/
Het nadeel van de hogere prijs is nog wel aanwezig maar niet zo erg meer als vroeger.
250GB SSD voor Windows + 1TB of 2TB HDD voor opslag werkt meestal prima.

Andere antwoorden (2)

Het kan als je alle drivers enz aanpast, maar daarna krijg je problemen met Microsoft want die ziet de Windows versie als illegaal.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Inderdaad, zelfs als het je lukt om te starten vanaf de oude HDD, kom je waarschijnlijk in de knoei met je licentie.
Technisch gezien is dit mogelijk. Maar ik ben ook pc's tegengekomen die simpelweg weigerden op te starten vanaf een hdd/ssd met windows die niet met die pc geinstalleerd was. En vanaf een desktop naar laptop werkt al helemaal niet wegens formaat, tenzij je een ssd in je pc hebt.