Hoe kan ik mijn PC weer Windows laten starten?

Als ik mijn PC opstart gaat hij gelijk naar de UEFI BIOS, windows 10 stond er al op. De PC is ongeveer één jaar oud en heeft dit nog nooit eerder gedaan.
Ik heb er wel een harde schijf diezelfde ochtend nog uitgehaald ( Deze harde schijf was later in de PC geplaatst en zou dus geen windows folders moeten hebben )

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
LeonardN
6 jaar geleden
Plaats de schijf weer exact terug. Kijk wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit heb ik gedaan. Ik kwam toen gewoon weer in de UEFI BIOS terecht.
LeonardN
6 jaar geleden
Bekijk wat de bootvolgorde is. Verander deze zodanig dat de juiste hdd wordt aangesproken. Als dat niet werkt met de HDD waarvan je het verwacht neem dan een andere.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar kan ik de bootvolgorde precies veranderen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben er zojuist achter gekomen waar ik de bootvolgorde kan veranderen, maar ik zie dat ik uit maar één HDD kan kiezen ( mijn tweede ) en dus niet uit mijn SSD waar mijn windows opstaat. Hoe kan ik dit oplossen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" en dus niet uit mijn SSD waar mijn windows opstaat. Hoe kan ik dit oplossen?"
Zit je SSD goed aangesloten? Check op welke poort deze zit aangesloten(staat op het moederbord vermeld of anders in handleiding)
Is het een SATA SSD of M.2 NVMe?
LeonardN
6 jaar geleden
Vaak zijn er twee bootvolgordes.
1 waar je aan kan geven HDD/DVD/USB
2 waar je aan kan geven HDD1/HDD2/HDD3 Zorg eerst dat bij 2 de juiste HDD aangegeven is. Bijvoorbeeld HDD3=Samsung SSD512
Als dat goed is kan je bij 1 de HDD als eerste zetten. Dat is dan automatisch HDD3=SSD
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Vaak zijn er twee bootvolgordes.
1 waar je aan kan geven HDD/DVD/USB
2 waar je aan kan geven HDD1/HDD2/HDD3" Dat zijn de legacy boot opties, ik denk dat je het helemaal niet ziet op deze manier onder UEFI maar dat er iets staat van Windows Boot Manager o.i.d.
LeonardN
6 jaar geleden
Klopt zijn de BIOS-opties idd

Antwoorden (1)

UEFI Shell is een boot optie als de computer niet van alle andere bootable apparaten zoals CD/DVD-ROM of USB sticks, of HD kan opstarten. Het is normaal gesproken een lijstje met prioriteit welk apparaat als eerste wordt aangesproken, UEFI en Netboot PXE staat vaak helemaal onderaan. In jouw geval is de computer het hele rijtje langsgegaan, kon niets vinden waarvan opgestart kon worden en is bij UEFI shell blijven steken voor invoer.

N.B. Als je Netboot PXE en UEFI als bootable device uitschakelt zou je een melding zien dat er geen boot device is gevonden tijdens het opstarten.

Toegevoegd na 1 uur:
Check of je ergens in de BIOS de Windows Boot Manager bovenaan kunt zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mij pc weer windows opstart? Of is dit niet mogelijk en moet ik een nieuwe windows aanschaffen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je schrijft dat je de harddisk weer teruggeplaatst hebt 'en dat deze geen windows folders zou moeten hebben' Tja, als deze HD geen windows installatie meer heeft omdat alle folder verwijderd zijn dan rest alleen nog maar een herinstallatie. Windows is gratis te downloaden, en je koopt een product-sleutel, bij merk PC zoals HP, Dell, Lenovo staat er vaak een OEM sticker met deze sleutel op de kast geplakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah, ik begrijp je verhaal nu, je hebt twee drives waarvan één SSD waar windows op staat, en de drive zonder windows folders/installatie heb je er vanochtend tijdelijk uitgehaald.
Nu kan het nog steeds zo zijn dat je PC de MBR gebruikt van de HD en dan Windows gaat laden van de SSD, als BIOS geen MBR kan vinden dan boot die SSD ook niet, mensen hebben ooit die vergissing gemaakt tijdens de installatie, hebben hun systeem upgraded van een HD -> SSD en laten dan de HDD nog steeds het boot device. Probeer als je een Windows 10 opstart schijf of usb stick hebt na repartie keuze, de opstart herstel optie te doen, hiermee heb je kans dat Windows snapt dat waar de folders zich bevinden dit ook de schijf moet zijn waarvan gestart moet worden. (voor alle zekerheid zou ik dan de HD even lostrekken)