Hoe kun je een vastgelopen proces beëindigen in Windows 10?

Vroeger met Windows XP kon je vastgelopen processen geforceerd afsluiten d.m.v. taakbeheer. Dit werkte meestal direct. Sinds Windows 7 is dit een stuk minder soepel en in Windows 10 lijkt het helemaal niet meer te werken. Als ik vastgelopen processen wil beëindigen, gebeurd er niets en zodra ik via de gedetailleerde weergave iets verder kom is de toegang geweigerd.

Telkens als er een programma echt vastloopt, betekend dit dat ik de computer geforceerd af moet sluiten. Het liefst zou ik vandaag nog terug gaan naar Windows XP, maar gezien dit niet veilig is, hoop ik dat er een oplossing bestaat voor dit probleem.

Concreet: Hoe kan ik direct vastgelopen processen stopzetten in Windows 10?

6 jaar geleden
4.3K
LeonardN
6 jaar geleden
Ben je toevallig van win7 naar win10 gegaan via de upgrade-methode? Heb hier een verse installatie op oude hardware en de keer dat er iets vastloopt (wat zelden gebeurt) kan ik gewoon via taakbeheer de programma's beëindigen. Welke hardware gebruik je?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" kan ik gewoon via taakbeheer de programma’s beëindigen."
Heb jij die Fall Creators update er op zitten? Want na die update gingen dingen ook stroever bij mij, ben weer terug naar een schone installatie gegaan want alleen geforceerd /F kon ik via CLI de processen afschieten wat dus niet meer lukte in taskmanager.
wilkers
6 jaar geleden
Dit probleem had ik al langer, maar er lijkt nu iets met mijn Chrome aan de hand te zijn, waardoor dit vaker ontstaat. Deze PC met Windows 10 en al gekocht via Conrad.nl, maar mijn oude PC, die via Windows 7 door geupgraded is hetzelfde verhaal.
LeonardN
6 jaar geleden
Volgens mij de fall-update idd
Op 2 systemen. Maar dat zegt niks, soms heeft de halve wereld ergens last van en ik niet en andersom.

Antwoorden (1)

Het is heel makkelijk dit te doen vanaf de commandline, open een dosvenster en typ tasklist Hierna volgt dus een lijst met processen met bijbehorende PID, doe nu
C:\>Taskkill /IM naamvanhetgewensteproces.exe /F
of kill het proces met het bijbehorende PID
C:\>Taskkill /PID 26356* /F

* is een voorbeeld PID, bij jou staan andere nummers en dat * hoort er niet achter.
Zo'n tasklist ziet er als volgt uit:

C:\>tasklist

Image Name PID Session Name Mem Usage
========================= ======== ================ ============
firefox.exe 26356 Console 139,352 K
regedit.exe 24244 Console 9,768 K
cmd.exe 18664 Console 2,380 K
conhost.exe 2528 Console 7,852 K
notepad.exe 17364 Console 7,892 K
notepad.exe 24696 Console 22,028 K
notepad.exe 25304 Console 5,852 K
explorer.exe 2864 Console 72,232 K

Toegevoegd na 1 minuut:
Open het dosvenster met verhoogde privilege, dus via het zoekvenster: commandprompt typen, dan verschijnt het icoon, rechtermuisklik, en dan uitvoeren als administrator selecteren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wilkers
6 jaar geleden
Zeer hoopvol antwoord en een foefje waarvan ik hoopte dat het zou bestaan, maar vreesde dat het niet zou bestaan.
Bij de volgende crash ga ik hem toepassen. Zal laten weten of het gewerkt heeft, bedankt! :-)
wilkers
6 jaar geleden
Vlak na het typen van mijn laatste reactie helaas weer zo ver. Via wat Googlen met de laptop ontdekt dat de commands voor mijn pc net iets anders was. CMD geopend als administrator en ik kon uiteindelijk alle processen uitschakelen en er stond 'Proces terminated'. Echter bleef één van de Chrome.exe processen staan, ondanks ik hem beëindigde. Ook bij taakbeheer was deze zichtbaar, met dezelfde PID als degene die ik eerder gekilled had. Dus helaas weer geforceerd opnieuw opstarten. Ik heb nu eens heel Chrome eraf gehaald, misschien een fout in het programma. Maar hoe dan ook, het blijft vervelend dat taken niet fatsoenlijk beëindigd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah, gaat het om chrome? Chrome moet je niet bij de wortel afschieten want anders worden die andere (sub)chrome processen orphaned/zombie . Elke tab in je venster is een subproces die spawned vanaf het parent proces, als je de parent afschiet(het initiële proces bij het opstarten) dan hebben die subproces geen ouders meer, onder Linux worden die processen zombies/orphaned genoemd en die krijg je met root rechten ook niet weg, ik stel mij zo voor dat voor windows hetzelfde geldt. Installeer anders Canary van Google, Canary is pre-beta releases van Chrome. https://www.google.nl/chrome/browser/canary.html
LeonardN
6 jaar geleden
Chrome kan ik zo in taakbeheer afschieten, alle subprocessen gaan dan netjes mee.
wilkers
6 jaar geleden
Met XP werkte dit ook prima.