Kan ik Vista (NL) kosteloos vervangen door een andere Windows versie (NL) die sneller werkt?

Vista is veel te groot voor mijn laptop, want die is niet meer vooruit te branden. Hoe vervang ik dat programma en wat komt daar allemaal bij kijken?

Toegevoegd na 17 uur:
Mijn laptop is 1,5 jaar oud en ik zoek naar een oplossing zonder formatteren. Als dat niet kosteloos kan, kun je dan bij benadering aangeven hoeveel het kost?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Vraag is goed, info te weinig. Laptop is in ieder geval max drie jaar, en zou 7 moeten kunnen draaien, mits er door de fabrikant drivers worden geleverd. Als je alleen e-mail, internet en kantoor-toepassingen draait, is (K)Ubuntu of Mandriva linux een goeie en compleet gratis optie. Je kunt van hun website een iso-bestand downloaden en volgens gebruiksaanwijzing op je laptop zetten. Gelijk geen last meer van virussen, maar wel opnieuw leren omgaan met Linux. De KDE desktop van Mandriva en Kubuntu lijkt veel op windows, en op hun respective fora is heel veel hulp te vinden.

Toegevoegd na 17 uur:
Als je goedkoop uit wil zijn, kun je alleen proberen (middels allerhande, her en der verkrijgbare, hulp-programma's. Zoals daar zijn Ccleaner, tune-up utilitys, spyware-blaster etc.) de boel eens rigoreus op te schonen, dan alle overbodige bestanden wegkieperen (veel daarvan kan al automatisch met CCleaner, vink "verouderde prefetchdata" en "temp", maar laat voor je eigen gemak cookies uitgevinkt) aan daarna grondig defragmenteren met b.v. DEFRAGGLER (zie Google). Als dat niet helpt om de pc weer prettig werkend te krijgen, kan alleen een upgrade naar 7 helpen, maar dat kost geld, want je moet een upgrade versie kopen. Ik dacht dat die €128,- kost.
Suc7, Paulus

P.S. Ik kan je de upgrade aanraden, werkt vele malen beter dan vis da
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zonder kosten zal niet gaan. Microsoft (de maker van Windows) wil gewoon geld krijgen voor hun producten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zul je een schone installatie moeten gaan doen, houdt in dat je alles moet backuppen wat je wilt bewaren en dan een format c uitvoeren zodat je hele harde schijf weer "leeg" is. Daarna een nieuw besturingssysteem installeren.
Ik zou eerst naar de specificaties van je laptop kijken voordat je een besturingssyteem aan gaat schaffen (deze zijn niet gratis) En of het nog loont om deze te kopen.
Dat hangt ook een beetje af van de leeftijd van je laptop en de specs.
Tip: Windows 7 is veel sneller dan vista. Wellicht kun je een upgrade kopen (vista-->windows 7) is goedkoper. Maar dan moet je laptop deze wel kunnen draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je laptop is 1,5 jaar oud zeg je,dus ik neem aan dat die met vista geleverd is,toen u de computer aanschafte was hij toen wel vlot?zoja dan ligt het niet aan vista maar zou u hem een keer grondig moeten opruimen,alle andere opties kosten geld als u zich aan de regels houd tenminste,ik denk dat de goedkoopste oplossing een downgrade naar XP is,en als de laptop met vista geleverd is draaid W7 er ook prima op maar dat is niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles er opnieuw opzetten, vergeet niet backups te maken