Is het normaal dat een op windows-pc meteen na het opstarten al meer dan 50% van het geheugen wordt gebruikt voor Systeem?

Toegevoegd na 6 dagen:
het gheugengebruik loopt vaak en ineens op tot tegen de 100%. de schijf waarop de systeembestanden staan wordt dan ook voor 100% gebruikt. daardoor weinig of geen acties meer mogelijk, toetsaanslagen worden met vetraging verwerkt (bijv typen in Word).
ik ben er achter dat als ik verbinding met internet verbreek, alles weer naar 'normaal' gaat en (vaak, in ieder geval enige tijd) goed functioneert, ook als ik weer verbinding met internet heb,

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ligt er aan hoe groot het geheugen is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, niet als je een redelijk aantal geheugen hebt.

Antwoorden (1)

Ja, dat is normaal.
Windows gebruikt al gauw zo'n 50% van je totale geheugen.

Toen ik 1 Gb geïnstalleerd had werd zo'n 0,6 Gb gebruikt.
Toen ik 3 Gb geïnstalleerd had pakte Windows na het opstarten 1,5 Gb.
Dit komt ten goede aan de snelheid: hoe meer in je cache zit opgeslagen, hoe sneller de computer werkt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het systeemproces van het door jou gebruikte Windows 10 kan overigens soms al meer dan 1 Gb in beslag nemen...

Het kan natuurlijk nooit kwaad om met AdwCleaner of Malwarebytes te checken of er kwaadaardige programma's zijn die voor extra geheugenbelasting zorgen.
SimonV