Kan ik met een oude Windows 7 activatiesleutel een clean installatie van Windows 10 activeren?

Op dit moment heb ik een laptop waar vroeger Windows 7 Home Premium op stond. Dat heb ik gratis geüpgraded naar Windows 10.
Ik heb een nieuwe desktop PC besteld zonder OS (geldbesparing).
Met de Media Creation Tool heb ik een Windows 10 installatiebestand op een USB stick gezet zodat ik Windows 10 kan installeren op mijn nieuwe PC.

Op dit moment staat er een Windows 7 key (OEM) op de achterkant van mijn laptop en ik heb een key voor Windows 10 Home (daarmee is mijn computer nu geactiveerd).
Kan ik een van deze sleutels gebruiken om Windows 10 Home te activeren op mijn toekomstige PC, of is het handiger om mijn hardeschijf te klonen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beide mogelijkheden kunnen niet. http://tweakers.net/pricewatch/453556/microsoft-windows-10-pro-nl-64bit-oem.html Voor 50 eu heb je een downloadcode. Heb ik ook gedaan voor een tweede PC werkt perfect. Kan jde USB-stick die klaar hebt liggen gebruiken en de Licentiecode wordt je gewoon per mail verstuurd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat, waarom kost de code bij sommige leveranciers €52 en bij anderen €150?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een goede vraag. Volgens mij heeft het te maken met een soort grijs gebied de codes zijn legaal, maar bijvoorbeeld de buitenlandse versies kunnen uit landen komen waar een OS voor minder vekocht wordt (parallelimport). Het zijn alleen maar codes, dus dat kost bijzonder weinig in vergelijk met een DVD drukken en versturen, pakje maken, verkoper wil er meer marge ophebben etc. Maar ik zie nu dat er ook echte pakketten verkocht worden voor 6 tientjes. Tja er zal wel een schemerige reden achter zitten. Het is wel vertrouwd. Mijn code werkte niet (dus ik stressen) die toko gebeld, die legde contact met MS en uur later had ik nieuwe werkende code in de mail.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over OEM versies dus de versies die al op een laptop zitten of die je koopt voo 50-150eu, die zijn maar voor een computer geldig. MS houdt bij het installeren van Windows bij wat de componenten zijn, die koppelen ze je aan jouw code en als je dan die code op een andere computer probeert wil deze niet activeren. Wat jij wil kan dus allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat, dan koop ik zo'n code voor €52, bedankt voor de info :)

Het beste antwoord

Het is goed om te weten dat een OEM-licentie niet overdraagbaar is, en dat je deze dus niet op een andere PC kan gebruiken. Daarnaast kun je een licentie slechts op 1 pc tegelijkertijd installeren. Harde schijf klonen is dus geen optie, want daarmee behoud je de licentie niet, tenzij je de harde schijf in dezelfde PC gebruikt. Een licentie wordt namelijk aan het moederbord gekoppeld.

Wat je dus wel kan doen, is Windows 10 op je laptop activeren met de OEM-licentiecode die onder op je laptop staat, en daarna je kan je je los gekochte licentie voor Windows 10 Home op je nieuwe computer gebruiken (Mits dit een Retail (Consumenten)-licentie is. Als dit ook een OEM-licentie is, kun je deze ook niet gebruiken. Deze is dan namelijk al een keer gebruikt en is daarbij aan je moederbord gekoppeld. Bij Retail-licenties is dit niet het geval, en kun je de code hergebruiken, mits je deze niet al in gebruik hebt)