Wat zijn goede sites om meer te leren over het gebruik van Linux?

Ik heb Linux Mint geïnstalleerd op een oude laptop. Waarom? Ik had geen Windows licentie meer vrij.

Ik heb tot eergisteren zelfs nog nooit een computer gezien waar Linux op stond, dus je kan je voorstellen hoe de installatie is verlopen ;-) Maar het werkt.

Nu wilde ik eens kijken wat voor software erop kan. Maar steeds als ik software tegen kom waarbij staat dat het geschikt is voor Linux, kan ik als besturingssysteem steeds alleen maar Ubuntu aanklikken.

Volgens mij zijn die 2 niet hetzelfde. Maar wat weet ik ervan?
Ik wil niet zomaar opgeven, ik wil het leren. Dus ben ik opzoek naar sites die informatie bieden, soort van "Linux voor beginners" zeg maar.

Bestaat dat?
Voorkeur is Nederlands, ik kan wel Engels maar als ze iets gecompliceerd gaan uitleggen...

1.4K
Cryofiel
8 jaar geleden
Aangezien Linux-distributies gratis zijn, zou je kunnen overwegen over te stappen op Ubuntu. Op dit moment heb je nog bijna niets in Mint "geïnvesteerd", dus is die overstap nu nog vrij makkelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ubuntu of Debian kiezen en proberen. Zou moeten werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://forum.linuxmintnl.nl/
http://forum.nedlinux.nl/ Bewijs dat mint een aftakking is van Ubuntu
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Distribution_Timeline.svg

Antwoorden (5)

Dit is al een gebruikersforum van Linux: https://www.nllgg.nl/linux
Ubuntu is inderdaad de meest gebruikte Linux OS, Linux Mint komt veel minder voor. Software is meestal enkel geschikt voor Ubuntu en niet voor Mint. Ik ben zelf niet gespecialiseerd in het vak maar wat ik wel weet is dat bv Mint en Ubuntu niet volgens hetzelfde systeem werken als bv Windows 7 en 8, waarbij je de programma's wel nog kan uitvoeren, maar eerder als Windows en Apple, twee totaal verschillende besturingssystemen dus. Er is wel een application store voor Mint: http://community.linuxmint.com/software
Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.

Groeten,
De niet-specialist
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"wat ik wel weet is dat bv Mint en Ubuntu niet volgens hetzelfde systeem werken als bv Windows 7 en 8, waarbij je de programma’s wel nog kan uitvoeren, maar eerder als Windows en Apple, twee totaal verschillende besturingssystemen dus" Nee. Ook dat moet je even anders gaan zien, of anders gaan verwoorden. http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint Linux Mint is a Linux distribution based on Ubuntu/Debian MS Windows en Apple OSX zijn volledig ongerelateerd.
Mint is het kindje van Ubuntu. Wat in de praktijk resulteert in een verschil wat gok ik zoiets moet zijn als Win XP vs Win 7. Het meeste zal op beide werken, bepaalde code niet.
Als je voor de Ubuntu Distro kiest dan heb je een enorme fanbase van enthousiastelingen, en een enorme repository aan software tot je beschikking.
Het leuke van Ubuntu is dat je weinig van Linux af hoeft te weten om ermee te werken als je de Desktop versie kiest. En waar je als beginneling tegenaan loopt kun je gewoon in jip&janneke taal googlen. Bijvoorbeeld: Geluid werkt niet Realtek Ubuntu 14.04 en dan heb je al gauw een hit te pakken op https://forum.ubuntu-nl.org
En als je een beetje "geeky" los erop bent druk je ctrl+alt+F1 - F6 (ctrl+alt F7 brengt je weer terug naar de GUI) en ga je op de CLI leuke dingen doen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wil je Linux leren, dan moet je 'hands-on' aan de slag.

Je kunt dan eenvoudig Mint of Ubuntu of een andere distro installeren, maar daarmee leer je het OS niet kennen en heb je ook geen 'project'

Zelf ben ik in het diepe gegaan en ben begonnen met het handmatig installeren van Gentoo Linux. Het resultaat van de installatie was op z'n zachts gezegd: "niet helemaal super" maar ik heb er veel van geleerd !!!

Je leert over de kernel, over X-windows, ofver configuratiebestanden (en waar ze staan), de terminal, VI of nano enz.

Met deze basiskennis op zak draai ik nu een eenvoudige distro (Ubuntu) maar de kennis van Gentoo komt mij nog dagelijks van pas.

Kijk maar eens op: https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:Main_Page
Hier is het door een beginneling goed te begrijpen.
Begin in ieder geval met Ubuntu of Mint.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Via het menu links onder en dan "beheer" kun je softwarebeheer opstarten. Geef je password en je kunt uit 72207 pakketten kiezen. Het programma geeft aan als een programma al is geïnstalleerd. Ze zijn in verschillende categorieën verdeeld zoals spelletjes en kantoor. En je kunt zoeken en programma's ook weer weghalen. Keuze genoeg.