Hardeschijf vol terwijl hij leeg is bijna?

Ik heb mijn C hardeschijf bijna leeg gemaakt, en nog blijft hij zeggen dat hij bijna vol is?

Ik heb natuurlijk de prullenbak leeg gemaakt, en defrag uitgevoert.

Ik werk met vista home.

Weet iemand of er dingen ergens opgeslagen blijven?
En of er een programma bestaan zal die dat kan verwijderen van de C drive.

Formateren vind ik geen optie nog !

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar een goed antwoord, want ik zit met hetzelfde probleem. En CCleaner werkte bij mij helaas niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, heb ook hetzelfde probleem. ook nog geen oplossing gevonden. http://www.goeievraag.nl/vraag/optisch-volle-pc-schijf.43533

Het beste antwoord

Als je de harde schijf bijna hebt leeg gemaakt, kan Windows niet meer roepen dat ie bijna vol is. Mijn conclusie is dat je 'm nog steeds bijna vol hebt zitten.

Wat je kunt doen:
1. De c:\windows\$uninstall* mappen verwijderen. Als je dat nog niet eerder hebt gedaan en je hebt netjes je updates bijgehouden, dan scheelt dat al gauw honderden megabytes.
2. De bestanden in C:\WINDOWS\system32\dllcache verwijderen. Scheelt ook al gauw honderden megabytes.
3. Office geheel verwijderen (via configuratiescherm / software). Opnieuw installeren. Echter: deze keer 'Aangepaste setup' kiezen. ALLE opties doorlopen en ALLEEN datgene installeren waarvan je WEET dat je 't gaat gebruiken. Ken je het niet? Dan is de kans groot dat je 't gewoon kunt uitvinken. Ik heb ook een Office op mijn PC staan. Ten eerste is dat Office2000 (veel kleiner dan Office2007/2010, en Office2007/2010 is alleen maar trager en biedt duizenden opties die ik nimmer zal gebruiken), en ten tweede heb ik ALLEEN Word en Excel geïnstalleerd. En overbodige zaken als spellingscontrole en tientallen andere opties gewoon nooit geïnstalleerd. Scheelt ook al gauw honderden megabytes.
4. Dezelfde methode kan je ook voor andere (grote) softwarepakketten hanteren: altijd alleen datgene installeren waarvan je weet dat je 't gaat gebruiken. Ik doe zo goed als NOOIT standaard setup - ik doorloop altijd alle opties. Ff wat extra werk in 't begin, maar je PC wordt er sneller door en 't neemt minder ruimte in.
5. Al genoemd: de internet-cache size. Die staat standaard op een gigantisch groot getal. A. Internet Explorer openen. B. Extra. C. Internetopties. D. Instellingen bij Browse-geschiedenis. Zet het op het laagste mogeljike getal en klik ook even op 'Verwijderen' aldaar (verwijder alles).
6. Oude herstelpunten verwijderen: http://www.windows-help-central.com/herstelpunten-verwijderen.html. en de System Restore-service uitschakelen: A. Start. B. Uitvoeren. C. services.msc {enter}. D. Schakel de service System Restore-service uit en reboot.

Een andere optie is natuurlijk een extra harddisk inbouwen. Gebruik die dan voor je muziek, films en documenten en backups van je C-partitie die je met bijv. Symantec Ghost maakt. Erg handig als je systeem niet meer goed werkt - in 10 minuten kan je dan je eerder werkende systeem terugzetten.

Defrag helpt trouwens helemaal niks bij 't inperken van 't aantal gebruikte megabytes. (En voor de snelheid kan je 't ook laten.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijke en goede uitleg, bedankt :)

Andere antwoorden (5)

Draai een CCleaner. Naast de registercontrolle e.d. kun je ook de legen ruimtes echt leeg maken. Volgens mij werkt het dan weer. CCleaner kun je gratis downloaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is hjet zo dat vista pas dingen "herkent" al je de computer opnieuw opstart. Dat is tenminste wel zo met mijn prullebak, die gooit tie pas leg als ik de computer de volgende dag weer opstart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.Heb je ook schijfopruiming gedaan voor het defragmenteren? Daarbij kun je aangeven wat er opgeruimd moet worden... gewoon alles aanvinken... en dan ruimt ie ook al je tijdelijke internetbestanden en cookies op.
2.Als je rechtsklikt op Iexplorer, en je opent eigenschappen, dan kun je ook instellen dat na elk internetbezoek de bestanden en geschiedenis automatisch wordt gewist. (scheelt heel veel schijfruimte)
3.Installeer een gratis registrycleaner*... die haalt alles wat verouderd of onjuist is van je pc, waarna hij weer veel sneller is......

*veel goede (en veilige) gratis software vind je op gratissoftwaresite.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens onnodige internet bestanden te verwijderen..
En dan zoals eerder al aangegeven is het harde schijf te defragmenteren. Eer analyseren...
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is mooi gezegd, maar hoe weet je welke bestanden onnodig zijn?
Controleer of je actief hebt en hoeveel ruimte het systeem daarvoor mag reserveren:
1. Hybernation
2. Sleepmode
3. System Restore / shadowcopies

Check de grootte van je Page-file (Swap-file; bestand dat Windows gebruikt om RAM vrij te maken)

Controleer je Back-up systeem, hoeveel ruimte je daar reserveert, en of deze op 'incremental' staat.

Via schijfopruiming, typ [CTRL-R] [cleanmgr] [ENTER]:
-Verwijder eventuele oude installaties van Windows.

-Verwijder eventuele setup-bestanden van Office

-Laat de thumbnail caches verwijderen

Kan ook nog:
Controleer of er 'bestanden klaar om naar disc gebrand te worden' staan.

Je kunt:
In Windows Explorer/verkenner in C: gaan staan, en in de zoekrgel rechtsboven *.* intypen.
Ga maar even koffie drinken, maar als-ie uitgezocht is sorteer je op 'size'. Je kunt nu zien of en welke files er enorm (abnormaal) groot zijn.
Mocht je er tegenkomen die je niets zeggen, en je durft niet weg te gooien, post ze dan hier.

Klopt het nog niet, post dan het aantal GB's van je schijf, wat er in gebruik is, en wat er nog vrij is... misschien heb je wel een file-allocation probleem. Wat overigens ook prima op te lossen is, hoor.

Succes!