Dat ligt er aan of je D schijf een fysieke harde schijf of een partitie is. Als het een fysieke schijf is gebeurt er niks mee, als je D schijf een partitie is moet je even opletten met opnieuw installeren.

Wat je dan ook zou kunnen doen is een nieuwe harde schijf kopen als C schijf, een SSD bijvoorbeeld. Dan installeer je daar Windows op, en dan kun je alle belangrijke data en instellingen over kopiëren van D.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik windows opnieuw ga installeren gebeurt er niks met me D Schijf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een fysieke schijf is, dan ja. Als het een partitie is niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankuwel ! Maar hoe kom ik hier achter ?
Ritsuka
9 jaar geleden
met 2 fysieke schijven gebeurt er niks met D.
Kun je de installatie niet beter laten doen door iemand anders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet hoe het moet, maar me vader had belangrijke bestanden op me D: Schijf gezet. Ik had er een virus op zitten en mijn pc was traag geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch lijkt het met beter dat je het door iemand met meer ervaring laat doen. Zodat je je D: schijf zeker niet kwijt bent.
Windows 8 vraagt keurig op welke partitie van welke schijf je Windows wilt installeren, dus antwoorden en reacties hierboven dat het uitmaakt of het om een partitie of een schijf gaat zijn onzin. Zie het plaatje 'windows-install' om te zien hoe die vraag eruitziet. Maar desalniettemin raadt Microsoft toch aan om een backup te maken van de bestanden op de harde schijf waarop je Windows installeert. Dat raad ik je ook aan. Vertrouw niets of niemand en zeker Windows niet. Better safe than sorry, etcetera. Je hebt geen enkele garantie als je dat niet doet. (En ook niet als je het iemand anders voor je laat doen, trouwens).

Wil je zeker weten dat D een andere harde schijf is dan moet je schijfbeheer opstarten (in Windows 8: Windows-toets + X ingedrukt houden en 'Schijfbeheer kiezen. Of naar Start > Uitvoeren gaan en 'diskmgmt.msc' intikken, zonder de aanhalingstekens).

Je krijgt dan een scherm als in het bijgevoegde plaatje 'schijfbeheer'. Het plaatje is van mijn situatie: je ziet daar duidelijk dat C en D deel uitmaken van dezelfde schijf (Schijf 0). Dit zijn dus partities van dezelfde schijf. Alleen als C en D een ander schijfnummer hebben is er sprake van aparte fysieke schijven!

Toegevoegd na 2 minuten:
Zien jullie de plaatjes wel? Ikzelf namelijk niet!
Bronnen: