Mijn oude Computer wil niet door starten Bios no geinstalleerd wat kan ik doen ?

Melding : CMOS stetting wrong
CMOS date.time not set
Deze computer heeft lange tijd zonder spanning gestaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Niet alleen heeft je computer lang zonder spanning gestaan, ook het backup batterijtje is leeg.
Je BIOS is een geheugen waarin je computer een aantal essentiële parameters bewaard die nodig zijn bij het opstarten. Voorbeelden daarvan zijn b.v. de types van de harde schijf en de klokfrequentie van de CPU. Ook de tijd wordt via dit circuit bijgehouden. Zonder de juiste instellingen kan de computer niet opstarten en krijg je de melding die je nu ziet.

Wat je moet doen is het BIOS van de juiste instellingen voorzien. Dit kan zonder het batterijtje te vervangen, maar dan heb je hetzelfde probleem bij de volgende keer opstarten opnieuw.
Wil je vaker opstarten, dan is het dus handig eerst dit batterijtje te vervangen. Meestal is dit een eenvoudig te vervangen knoopcel-batterijtje op het moederbord.
Indien van toepassing kun je dit dus het beste eerst doen.

Dan het moeilijke deel....

Om de BIOS-instellingen (ook wel "set-up" genaamd) in te kunnen stellen moet je de computer aan zetten en tijdens het opstarten op het juiste moment op de juiste toets drukken. Meestal verschijnt de juiste toets en het juiste moment in beeld via de zin: "Press DEL to enter setup..." (DEL kan ook een andere toets zijn, b.v. F1, F2, S)

De parameters in het menu wisselen van PC tot PC. Daar kan ik op afstand niets met zekerheid over zeggen. Een goede gok zou zijn om via het menu de "Default parameters" te laden en eventueel de tijd goed te zetten.

Save de settings daarna en laat de PC resetten. Als de parameters correct zijn zou je PC daarna weer gewoon op moeten starten. Weet je niet welke parameters je nodig hebt en de default-set werkt niet, dan zul je toch op zoek moeten naar "een handig neefje" :-)
Cryofiel
9 jaar geleden
+ Veel BIOS-en hebben bij de harde schijf de mogelijkheid "auto detect" of iets vergelijkbaars. Dan hoef je die parameters niet in te stellen, maar laat je de computer zelf uitzoeken wat nodig is. Als deze computer zo'n "auto detect" heeft, hoef je alleen de datum en de tijd in te stellen. Als de computer *echt* oud is, zit er misschien zelfs nog een oplaadbare BIOS-batterij in. In dat geval hoef je de computer alleen maar een paar uur aan te laten staan om die batterij weer op te laden. In die tijd kun je op je gemak de instellingen goedzetten. Daarna kun je de computer gewoon uitzetten en na een tijdje weer aanzetten en dan is alles nog bewaard - maar dan moet je hem wel elke maand of zo even aanzetten om te voorkomen dat de batterij opnieuw helemaal leegloopt.