Hoe kan ik mijn laptop opstarten via een USB-stick?

Ik mis op mijn laptop een winload.efi bestand. Ik wilde mijn laptop opnieuw installeren maar uiteindelijk werkte dit niet met de CD. Hij bleef op verschillende punten vastlopen. Ik heb toen via een andere laptop een herstel-usb gemaakt. Dit werkte ook niet.
Als ik de laptop via mijn usb wil laten opstarten, welke bestanden moeten daar dan op staan en hoe moet ik dan doen? Heb ik dan nog de herstel-cd/usb nodig?
Ik ben niet zo heel goed met laptops op dit gebied dus een iets uitgebreide beschrijving zou heel fijn zijn.. :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik hoorde ook iets over een bestand van een andere laptop halen en dan op de C-schijf neer zetten? Hij wist 't zelf ook niet meer precies maar misschien helpt 't iemand bij een antwoord..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het helpt enorm als je vermeldt wat voor merk en welk model notebook je gebruikt en welk besturingssysteem je erop wilt zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Windows 8, medion

Antwoorden (2)

De meeste laptops geven een opstart menu als je tijdens het opstarten (waar je het logo ziet van de frabiekant bijvoorbeeld Acer) op F12 drukt
Hier kan de dan kiezen voor een usb apparaat.
Ook kun je in de bios de boot volgehorden aanpassen. En dus het usb apparaat op 1 zetten en daarna je hdd en eventueel cd/dvd station. Dit moet je als je klaar bent wel weer terug zetten.. Maar als je hier geen verstand van hebt zou ik daar niet te veel in rommelen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens nog een extra toevoeging. Als je nog de zelfde installatie van de fabriek uit op je laptop hebt staan heb je een zo geheten recovery portietsie. Deze kun je benaderen door tijdens het opstarten op een toets combinatie te drukken
Bij Acer is dat alt+f10 bij hp alt+F11. Andere merken weet ik zo even niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn diverse tools op internet te vinden om opstartbare usb-sticks te maken.

Als je deze gebruikt zetten zij alle nodige bestanden op de usb zodat een opstart probleemloos zal verlopen.

Zoek op google naar zo'n tool i.c.m. het systeem dat je op de usb zou willen zetten (want dat vertel je er hier niet bij).