Wat is een alternatief voor het windows os?

Ik zoek een os dat windows kan vervangen, maar nog steeds java op kan, en .exe bestanden kan openen ook een bepaalde versie van cmd zou handig zijn.

Dus eigenlijk windows, die weinig geheugen/processoren nodig heeft maar toch de bovestaande dingen kan.

Misschien Ubuntu / Linux? laats kwam ik ook al op Lubuntu, of iets anders?

Graag ook vermelden hoe ik het besturings systeem, samen met mijn huidige kan gebruiken (om en om natuurlijk, niet tegelijk) en hoe ik de nieuwe e.v.t kan verwijderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarvoor wil je het precies gebruiken? gamen, werken, hacken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
.exe-bestanden zijn speciaal voor Windows. Met Wine op bijvoorbeeld Ubuntu kun je een boel .exe-bestanden wel draaien, maar lang niet alle (helaas). Linux Mint is ook erg goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
computerfreak, ik wel het gebruiken voor games (misschien ook wel hacken maar ssshhhh..... :P )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Linux voor gamen is niet heel handig... Al wordt er steeds meer ondersteuning voor geboden. Mijn favoriete racespel Live For Speed werkt traag met Wine op Ubuntu Linux, maar Euro Truck Simulator 2 werkt wel snel aangezien er een Linux-versie van is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Java werkt op zo'n beetje alle apparaten. Dat is ook precies waarom het is bedacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dualboot https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Antwoorden (1)

Linux is inderdaad een goed alternatief voor Windows. Het heeft minder resources nodig (oftewel je kunt toe met een minder zwaar systeem dan je voor Windows zou moeten hebben).

Als je toch Windows programma's wilt gebruiken kun je een Windows emulator installeren. 'Wine' is zo'n emulator.

Je kunt Linux installeren naast Windows. Je krijgt dan een multi-boot systeem.

Welke Linux 'distributie' je moet kiezen kan ik je niet vertellen, maar Ubuntu is wel één van de bekendste. Het is ook nog eens gratis (net als het gros van de Linux varianten overigens) dus je kunt je er geen buil aan vallen.

Instructies over hoe je Ubuntu moet installeren naast Windows kun je online bekijken (zie bron). Een verwijzing naar de Wine pagina heb ik ook toegevoegd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de duidelijkheid: 'Linux' is het besturingssysteem, en dat is in verschillende varianten verkrijgbaar. Zo'n variant wordt een 'distributie' genoemd. Ubuntu, Redhat en Suse zijn voorbeelden van verschillende distributies. Ze hebben allemaal voor- en nadelen, maar doen in grote lijnen het zelfde. Ubuntu is één van de bekendste. Als je verder geen heel bijzondere dingen van plan bent (Pentagon hacken of zo) zou ik die nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Linux Mint is ook een mooi systeem en naar mijn bescheiden mening gemakkelijker in gebruik en vriendelijker voor een ex-windows iemand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook prima! Gewoon even rondneuzen Wat het beste bij je wensen aansluit. Kijk ook eens op http://www.linux.org/threads/which-distro-is-right-for-me.4834/ Schrik niet van al die nieuwe termen, maar focus om te beginnen eens op systeemeisen en gebruikersgemak.