kun je met één kopieeropdracht (kopieren naar) ook alle subdirectories kopieren bijvoorbeeld naar externe harde schijf?

mijn backupprogramma (syncback) wil niet meer (snap niet waarom).
kun je periodieke kopieen ook automatiseren?

Toegevoegd na 1 dag:
ik krijg hele goede adviezen, waarmee ik aan de slag kan. dank daarvoor.
Nu een reactie die zegt: toch backups maken (ivm locked files). ik werk nu met cobian, daar ben ik dus niet tevreden over. ik vraag me zelfs af of die wel locked files backupt. Want daar is het mij toch om te doen. ik werk in aantal documenten tegelijk, die staan een tijdlang open en de laatste wijzigingen wil ik veilig stellen. (mijn pc -windows met name- heeft teveel kuren steeds!

Toegevoegd na 3 dagen:
het probleem is dat shadow copy bij mij -na een aantal keren wel gewerkt te hebben, ra, ra- niet meer wil werken

Toegevoegd na 3 dagen:
Maar het is wel nodig dat het werkt omdat anders openstaande docs niet gebackupped worden....?

Toegevoegd na 4 dagen:
ik kan, iets anders dan in reactie is verwoord, terecht komen bij schaduw kopie. Die staat op gestart.
hoe ik de logboeken moet benaderen snap ik niet, het lukt mij niet om die in te zien,

Toegevoegd na 6 dagen:
hoe zou ik het logboek kunnen inschakelen?
het feit dat VSS niet werkt betekent dus dat openstaande bestanden niet gebackupt worden?

Toegevoegd na 6 dagen:
sandokon ik ga met je reactie aan de slag (jammer dat het geen antwoord is, dan had ik het later nog eens kunnen nalezen). dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
SimonV
9 jaar geleden
Zelf doe ik het zo, maar misschien kan het simpeler: Open een teksteditor, zoals notepad of kladblok.
Type hierin deze regel:
xcopy c:\Files\*.* I:\Files\*.* /Y /S
(natuurlijk moeten hier je eigen paden komen te staan, subdirectories worden door /S ook gekopieerd)
Sla het bestandje op als bijvoorbeeld “Backup.bat” (extensie “bat” is belangrijk). Start taakplanner:
1. Klik op de knop Start.
2. Klik op Configuratiescherm.
3. Klik op Systeem en onderhoud.
4. Klik op Systeembeheer.
5. Dubbelklik op Taakplanner.
6. Kies “Taak maken” Voer de naam in, en vink “Met de meeste bevoegdheden uitvoeren” aan.
Klik bij “Triggers” op “Nieuw” en voer de backuptijd in.
Klik bij Acties op “Nieuw” en voer de naam van de batchfile Backup.bat in (via Bladeren).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er worden met xcopy alleen geen kopieën gemaakt van bestanden die gelockt (in gebruik) zijn. Daarnaast heb je zo geen log files, waardoor je niet weet of de back-up gelukt is.
Het beste advies lijkt me toch om een back-upprogramma te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie dat mijn antwoord met Cobian daarin gekruist wordt door je reactie. Ik wil niemand iets opdringen, maar je kunt in Cobian zien of de schaduwkopie werkt of niet. Als deze niet werkt krijg je de melding in de log: "timed out". Als dat zo is, ligt dat niet aan het backupprogramma, waarschijnlijk, maar aan Windows. Vaak een kwestie van opnieuw opstarten. Welke versie van Windows gebruik je?
SimonV
9 jaar geleden
Een andere optie is
Ga naar Start -> Configuratiescherm -> Systeem en onderhoud -> Back-up maken en terugzetten.
Kies "Back-up instellen" en geef aan welke map gekopieerd moet worden op welk tijdstip. De subdirectories worden daarbij ook gekopieerd. Maar als je ook open of locked files wilt kopiëren, kun je eventueel deze programma's gebruiken:
FreeFileSync
http://freefilesync.sourceforge.net/usage.php
Fbackup
http://www.fbackup.com/nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed alleen dat het feit dat schaduwkopieën niet werken niet ligt aan de software die je gebruikt. Dat zou je kunnen testen door andere software te gebruiken.
Je kunt eens proberen om de service aan te zetten door naar Start > Uitvoeren te gaan en dan 'services.msc' (zonder de aanhalingstekens0 in te tikken. Ga op zoek naar Volume Shadow Copy en klik op 'starten'. Lukt dat? Foutmeldingen kun je onderzoeken door naar de logs te kijken. Ga daarvoor naar Start > uitvoeren en tik 'compmgmt.msc'. Ga daar naar Logboeken > Window Logboeken > Toepassing. Als het goed is kun je daar ook de status van VSS zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke versie van Windows draai je? Op een pagina van backupprogramma Macrium Reflect staat zowel een manier om de logs te bekijken (omdat de manier die ik beschreef voor jou blijkbaar niet werkt) en ook wat je kunt doen om de schaduwkopieservice te repareren. Dat doen ze door een batch-bestand (.bat) uit te voeren dat de componenten deregistreert en daarna weer registreert. Dar is volstrekt veilig. Je doet het door een tekstbestandje aan te maken dat je niet de extensie.txt maar .bat meegeeft. Hierin plak je de commando's die op http://kb.macrium.com/KnowledgebaseArticle50010.aspx staan genoemd onder 'Re-register the VSS components'. Het zou kunnen dat je schaduwkopieën dan weer werken.
Als dat niet het geval is zou je in de log een foutmelding verwachten die je hier kunt laten weten of waar je op kunt zoeken. Succes,
Sando
SimonV
9 jaar geleden
De vraag wordt binnenkort gesloten...
Misschien kun je een nieuwe vraag stellen:
"Wat kun je doen om de schaduwkopieservice te repareren?"

Antwoorden (1)

Het programma Cobian Backup (versie 11, Gravity) is stabiel en gebruikt geen aparte bestandsformaten. Daarnaast heeft deze een zeer overzichtelijke taakplanner.

Het programma werkt met de opties zoals die standaard staan aangevinkt, maar mocht je iets willen aanpassen, dan is dat op vrijwel alle fronten mogelijk. Zo wil ik zelf graag dat er een geluid wordt afgespeeld als de backup voltooid is. Verder wil ik niet de schijf waarnaar ik kopieer benaderen met een schijfletter, want die verandert steeds (soms G:, soms J:, etc.). Je kunt in Cobian de naam van je schijf meegeven. Daarnaast maakt Cobian gebruik van VSS, zodat ook bestanden die in gebruik zijn worden gekopieerd. Daarbij wordt er in een zeer leesbaar logbestand verslag gedaan van de back-up, zodat je precies kunt zien of er iets fout gaat. Ik heb Cobian Backup zo ingesteld dat ik een mail krijg zodra er iets niet goed is gegaan in een back-up, zodat ik automatisch op de hoogte ben.

Ik raad Comodo Backup af. Ik heb deze software meer keren uitgeprobeerd en deze is steeds onbetrouwbaar gebleken.