IS windows 7 64 bit merkbaar sneller dan windows 7 32 bit?

ik heb recent een laptop aangeschaft, en hierop stond windows 8. Dit vind ik erg vervelend dus ik heb er windows 7 opgezet. Dit ging niet helemaal soepel en heeft veel werk gekost. Nu zie ik tot mijn verbazing dat deze versie een 32-bits versie is. De pc werkt nu eindelijk naar behoren en alle drivers zijn weer geinstalleerd. ik heb niet zoveel zin om helemaal weer een nieuwe versie van windows 7 erop te zetten, die 64-bits is. Maar als het de moeite waard is, ga ik het wel doen.

Dus van daar mijn vraag: is 64 bit aanzienlijk sneller? Met Windows 8 was de laptop aardig snel, en op deze versie van Windows 7 is ie eigenlijk n stuk langzamer. Als ik er een 64-bit versie op zet, zou dat de laptop sneller moeten maken? Ik ga ervanuit dat de laptop dat wel ondersteund (dat doen toch alle moderne pc's??). Maar levert het eigenlijk wel wat op?
Ik heb een lenovo z50
Alvast bedankt!:)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (7)

Windows op 64 bits heeft alleen zin bij meer dan 4GB RAM in je laptop, er is geen merkbaar verschil in 32 bit vs. 64 bit bij 4 GB RAM, alles daarboven is een ander verhaal, maar alleen bij uitzonderlijk gebruik van geheugen hongerige applicaties zoals uit de stal van Adobe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de laptop eerst sneller was komt doordat windows 8 een stuk lichter is dan windows 7. Het draait sneller om wat mindere hardware. Dat ligt dus niet aan het feit dat je nu een 32 bit installatie hebt.

Het is wel zo dat de 32bit versie maximaal net wat minder dan 4 GB RAM kan benutten terwijl de 64bit versie een hoop meer RAM kan benutten. Echter heeft jouw laptop 4GB RAM dus gebruikt windows dit RAM geheugen bijna optimaal. Dat kleine beetje RAM geheugen dat nu als het ware wordt verspild zul je in de realiteit echt niet merken.

Wil je dus weer een snellere laptop dan zul je terug moeten gaan naar windows 8 of eventueel een SSD moeten kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SSS levert me daar een partij snelheid op, das bijna niet te geloven.
idd onder 4 gig is het niet echt nodig, daarboven is het zeker de moeite waard ook voor gaming of zwaardere applicaties als videobewerking is het echt wel nodig

Toch zou ik het sowiezo gewoon doen
zeker nu je nog niet veel bestanden er op hebt (lijkt mij) en je dus een clean install kan doen zonder nog een backup te moeten maken.
Dat is gewoon het snelste manier. hoe langer je wacht hoe lastiger het word
in het verleden was het zelf een probleem om een 32bits te upgraden naar 64 bits met hetzelfde serie nummer maar dat is volgens mij niet meer aan de orde toch zou ik
Even kijken hoe dat zit.
ik heb ook iets gelezen over een 90 dagen periode dat het nog kan ? ze zijn er niet echt duidelijk over.
maar ik zou zeker zorgen dat je het binnen die periode doet.

Tip: nadat je het er op hebt gezet en natuurlijk een virus scanner. probeer driverbooster zie link
deze geeft een prima overzicht van alle drivers die er nog op moeten en vaak zullen ze die ook downloaden en installeren.
de grote downloads als de videokaartdriver kan je beter om driverbooster heen doen
omdat het gratis is is de download snelheid wat geknepen maar dat hoeft niet een probleem te zijn werkt misschien alleen wat langzamer
de kleine drivers zal niet een groot probleem zijn.
en je kan volgens mij niet alles in 1 keer downloaden of een backup maken
maar dat lijkt me niet echt een probleem
gewoon handmatig de driver 1 voor 1 installeren is gene probleem lijkt mij
het scheelt gewoon veel zoekwerk
driverbooster is een mooi overzicht
Als deze klaar is gooi je hem eraf want hij is nogal pushie wat betreft kopen enzo.
succes
capthavoc
9 jaar geleden
De Lenovo Z50 heeft 4GB RAM-geheugen. Dat betekent dat een 64-bits besturingssysteem wel wat sneller zal zijn dan een 32-bits besturingssysteem. Het verschil zit 'm in de omgang met de processor. De vraag is of je echt veel winst gaat halen. Werkt dit nu goed, dan hoef je geen 64-bits besturingssysteem te installeren. Werkt dit niet goed, dan kun je beter een 64-bits besturingssysteem installeren ivm snelheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een 64-bit OS heeft t.o.v. een 32-bit OS2 grote verschillen:
1) het kan meer geheugen adresseren (192GB i.p.v. 4 GB)
2) het OS kan de rekencapaciteiten van de 64-bit processor beter benutten.

V.w.b. punt 1: als je meer dan 4GB geheugen hebt, dan heb je eigenlijk weinig keuze. Meer RAM maakt een PC over het algemeen sneller en geheugencapaciteit waar je wel voor betaald hebt maar die je niet gebruikt, dat is zonde.

Tot maximaal 4GB geheugen heb je dus een keuze en komt punt 2 om de hoek kijken.
Maar punt 2 is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Voor het berekenen van grote getallen, of getallen met grote precisie komt een 32-bit OS wel eens te kort. Maar de programmeurs zijn slim geweest: wanneer zo'n berekening niet in 1x kan dan breken ze de berekening gewoon in tweeën en voeren ze eerst het ene deel aan de processor en dan het andere deel. Zo komt ook een 32-bit systeem aan de juiste uitkomst. Een 64-bit systeem kan zo'n berekening vaak in 1x oplossen.

Je begrijpt dat een 32-bit systeem dus veel extra werk moet doen t.o.v. het 64-bit systeem. Deze laatste zal dus sneller zijn.

Maar dat is maar 1 kant van het verhaal !
We hebben namelijk ook veel berekeningen met kleine getallen. Die kan een 32-bit systeem prima in 1x afhandelen. En hier is het 32-bit systeem in het voordeel. Deze hoeft immers maar 32 bitjes na te rekenen. Het 64-bit systeem is dan nog maar halverwege want die moet in totaal 64-bitjes narekenen. Dat laatste duurt natuurlijk langer. (relatief gesproken, natuurlijk)

Waar het op neer komt is dus een kwestie van verhoudingen. Draai je software die veel complexe berekeningen maakt met grote precisie of met grote getallen, dan zal het 64-bit OS merkbaar sneller zijn. (b.v. bij Photoshop of 3D-games) Draai je niet veel meer dan Office en surf je wat over het internet, dan is 32-bit wat sneller.

Ik heb met verschillende systemen gewerkt en eerlijk gezegd heb ik nooit zo heel veel verschil gemerkt. Blijkbaar middelen de voor- en nadelen zich over het algemeen aardig uit. Als alles onder je 32-bit OS prima draait, dan zou ik het lekker zo laten. Ga je alles opnieuw installeren en heb je een 64-bit OS in de kast liggen, dan zou ik de 64-bit-versie installeren. Dan ben je wat beter op de toekomst voorbereid en hoef je niet alles opnieuw te installeren, mocht je b.v. ooit eens besluiten het geheugen uit te breiden of zo.
je hebt meer dan 3,2 GB dus als je alle 4 je gigabytes wil aan spreken heb je 64bit nodig.
En daar komt bij 64 bit is sneller dan 32 bit.
Dat komt omdat wij voor thuis gebruik niet officieel 64 bit gebruiken.
Wij maken gebruik van 2x 32bit. dit om de dood eenvoudige rede dat als je een pure 64bit processor neemt deze geen 32bit meer kan uitvoeren.
Het is heel technisch maar dit is er een verkapte beschrijving van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan volgens mij geen only 64-bit processors meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja die bestaan wel maar dan in de server wereld.
Ik zeg dit even uit me hoofd dus ik kan het fout hebben maar ik dacht dat IBM Watson op voordelig 64bit heeft draaien.
En het zal mij niet verbazen als alles van google ook 64bit is aangezien dit sneller is dan 32 bit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou kunnen inderdaad, maar de vraag gaat over Windows 7 en dat is duidelijk een thuisbesturingssysteem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad maar dan is 64bit nog steeds sneller dan 32bit omdat thuis processoren 2 32bits bekeringen tegelijk kunnen doen. en omdat ze meer dan 3,2 GB geheugen kunnen aanspreken. aangezien het hier om 4GB gaat heb je officieel 64bit nodig.
het kernwoord in jouw vraag is: "merkbaar" en het antwoord daar op is: nee. met 64-bit kan je echter zonder problemen meer programma's open hebben, maar qua opstarten van de pc en programma's is het niet te merken. daarbij is eerder de leessnelheid van de harde schijf en de snelheid (kwaliteit) van het geheugen geheugen van belang. dus als je een snellere pc wilt, zoek het dan daar in en niet in de 64-bit versie