Hoe kan ik automatisch het programma instellen waarmee bepaalde extensies worden geopend?

Mijn werklaptop opent bepaalde bestanden met bepaalde programma's. Zo worden .jpg , .gif en dergelijke met Microsoft Photo Viewer geopend.

Ik kan er via de Verkenner wel voor zorgen dat deze extensies met een ander programma worden geopend (in dit geval: IrfanView), maar dat moet ik handmatig doen. Op zicht niet zo'n probleem, ware het niet dat de koppeling naar het standaard programma telkens wordt hersteld wanneer de laptop opnieuw contact maakt met het bedrijfsnetwerk.

Is er een manier waarop ik een hele serie extensies in één keer kan koppelen aan de door mij gewenste programma's?

Ik heb de commando's assoc en ftype al geprobeerd, maar daartoe heb ik geen rechten. Ik zoek dus een andere manier om meerdere extensies aan bepaalde programma's te koppelen.

Cryofiel
9 jaar geleden
1.9K
SimonV
9 jaar geleden
is de vraag niet: "hoe kan ik voorkomen dat de koppeling naar het standaard programma telkens wordt hersteld wanneer de laptop opnieuw contact maakt met het bedrijfsnetwerk?". Of begrijp ik de vraag verkeerd. In IrfanView kun je wel in één keer alle extensies aanklikken die moeten worden gekoppeld aan IrfanView, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Jouw interpretatie is een goed alternatief. Als ik kan voorkomen dat de door mij gekozen koppelingen worden veranderd, is mijn doel ook bereikt. Dus als je me daaromtrent een tip zou kunnen geven, houd ik me ten zeerste aanbevolen! In IrfanView kan ik inderdaad de extensies aanklikken en die aan IrfanView laten koppelen, maar die koppeling wordt dus ongedaan gemaakt zodra de laptop opnieuw contact maakt met het netwerk. Overigens gaat het in mijn vraag om meer programma's dan alleen Irfanview. Zo wil ik diverse soorten grafische bestanden koppelen aan IrfanView (in plaats van aan Microsoft Photo Viewer), diverse soorten tekstbestanden aan UltraEdit (in plaats van aan Notepad), diverse soorten webbestanden aan Firefox (in plaats van aan IE), enzovoort.
SimonV
9 jaar geleden
'k Heb zitten zoeken, maar helaas niets zinvols kunnen vinden.
De kans bestaat overigens dat het gewenste programma niet zal werken omdat je in je netwerk geen rechten hebt om het te starten. Het zou mooi zijn als je systeembeheerder bij jouw inloginstellingen iets kan veranderen zodat je niet meer de extensiekoppelingen van het netwerk overneemt. Maar ik heb geen flauw idee of zoiets mogelijk is... :)
SimonV
9 jaar geleden
Ik kwam dit nog tegen, maar lijkt me niet bruikbaar: http://www.winhelponline.com/blog/unassociate-file-types-windows-7-vista/
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt voor je hulp. Het gewenste programma werkt prima, dat heb ik al geprobeerd. Telkens wanneer ik de koppeling tussen bepaalde extensies en bepaalde programma's instel volgens mijn eigen wensen, werkt het. Het blijft werken, tot ik de laptop dichtklap en hem later weer open en uit de sluimerstand haal. Dan worden al die koppelingen teruggezet naar de standaard die de beheerder heeft ingesteld. De systeembeheerder is over deze zaken niet aanspreekbaar. Die heeft slechts één wens: alle configuraties van alle laptops van alle medewerkers dienen volstrekt identiek te zijn.
SimonV
9 jaar geleden
Nog een gokje: als je bijvoorbeeld Photo Viewer van je laptop verwijdert, kan het netwerk bij inloggen dit programma niet vinden en zet geen koppelingen terug.
Maar ach, je zult Photo Viewer wel niet mogen verwijderen...
Cryofiel
9 jaar geleden
Photo Viewer mag ik inderdaad niet verwijderen. Het unassoc-tooltje werkt niet. De readme zegt al dat je administrative privileges nodig hebt, en dat blijkt inderdaad het geval te zijn.

Antwoorden (3)

Rechtermuisknop --- openen met ---> aanvinken "dit voortaan altijd doen"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De truuk zit hem er in om een zgn associatie aan te maken. Ik ben zelf blijven steken op XP maar daar gaat het als volgt.
- via je (Windows) verkenner klik je op 'tools' (ik gebruik de Engelse versie)
- dan 'folder options'
- tabje 'file-types'
- je zoekt de extensie op die je wilt koppelen of je maakt een nieuwe aan
- daarna klik je op 'open with' en je zoekt via het schrmpje de applicatie op waarmee je dat wilt doen

Ik kan me niet voorstellen dat bij W7 of W8 het er allemaal anders aan toe gaat.
P.S. ooit zal ik wel over (moeten) gaan maar voor nu hou ik het bij XP, sowwy folks ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bestandsassociaties worden bijgehouden in het register. Dus volgens mij zou dit moeten lukken:

Op het moment dat je niet met het netwerk verbonden bent en alles naar wens hebt ingesteld kruip je (voorzichtig!) in het register om de extensies die voor jou van belang zijn te exporteren.

Worden ze terug naar de standaardwaarden gebracht omdat je contact maakt met het netwerk?

Dan hoef je ze gewoon opnieuw te importeren en alles staat terug zoals je het zelf wenst. Als ik het goed heb kan dat zelfs met een dubbelklik op het reg-bestand dat je hebt geëxporteerd. Dus je kan het jezelf gemakkelijk maken en (een snelkoppeling naar) dat bestand op je bureaublad plaatsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Wanneer ik de registry editor probeer te starten, krijg ik de volgende melding van Windows: "Het bewerken van het register is uitgeschakeld door de systeembeheerder."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan vrees ik dat de kans ook klein is dat je reg-bestanden kan importeren door erop te dubbelklikken, want anders zou je de nodige sleutels misschien op een andere pc kunnen exporteren.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt, dubbelklikken op een .reg-bestand geeft dezelfde foutmelding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, het enige wat ik dan nog kan bedenken is om het register buiten windows om aan te passen. Maar dan ben je terug bij je oorspronkelijke probleem: van zodra je opnieuw aanmeld worden je wijzigingen al ongedaan gemaakt. Geen verbinding meer maken met het bedrijfsnetwerk zal dan, vrees ik, de enige oplossing zijn. Of je moest te weten zien toe komen welk proces op zo'n moment met het register begint te knoeien en dit tijdig proberen stoppen voor het jou wijzigingen ongedaan kan maken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Van buiten Windows om? De schijf is versleuteld met BitLocker, dus dat zal niet lukken, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou Bitlocker niet werken vanaf een WinPE omgeving?