Krijg ik problemen met Windows 8.1 als ik mijn moederbord en processor vervang?

Ik wil graag mijn pc upgraden. Ik heb nu een moederbord met het FM1 socket van AMD en daar zijn geen snelle processors voor te krijgen. Ik wilde een moederbord met het AM3+ socket nemen en er een FX-6350 instoppen, maar hoe zit het dan met Windows 8.1? Moet ik die opnieuw installeren, een nieuwe licentie kopen of kan ik hem overzetten zonder problemen? Tevens vervang ik ook mijn videokaart en wilde ik m'n oude harde schijf overzetten op een SSD. Heeft dit nog verdere invloed?
Ik heb trouwens eerst Windows 8 gekocht en daarna de gratis upgrade gedaan naar 8.1, geeft dit misschien nog problemen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik denk dat jij je windows licentie opnieuw moet aanmelden (activeren) bij microsoft. Dat kan via het internet maar ook telefonisch
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst en vooral: als je toch het mobo wil gaan vervangen, waarom dan niet ineens zorgen voor een intel i5 of i7? Want als zelfs een FM1 niet meer volstaat veronderstel ik niet dat het is om te internetten of wat tekstjes te typen.

Met je huidige upgrade ben je imo een dief van je eigen portemonnee.

Hoe dan ook zal je de drivers moeten gaan aanpassen. Dit kan een hele rompslomp betekenen die je jezelf kan besparen door een clean install van windows. Je zal wel opnieuw moeten activeren maar normaal gezien gaat dit geen probleem zijn. In het ergste geval krijg je iemand van ms aan de lijn waartegen je gewoon moet zeggen dat je je mobo hebt moeten vervangen.

En als je dan toch met een clean install moet beginnen, zet die dan meteen op die ssd drive. Daarna je backup (of je data gewoon van je oude harddisk, dat kan je kiezen) terugzetten en klaar is kees.

Retail is duurder dan oem. OEM mag je in principe alleen installeren op een pc die je zelf in elkaar steekt maar die voor anderen bestemd is (en waar jij dus ondersteuning voor zal moeten bieden dan). Maar inderdaad, dat de pc niet voor jezelf mag bestemd zijn is een regeltje dat niemand kan controleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je opheldering. De rede dat ik niet voor een Intel i5/i7 ga is de prijs. Die CPU's zijn dan wel wat sneller, de prijzen daarvan zijn veel te hoog voor mijn budget. In de meeste Intel CPU's zit ook een ingebouwde GPU, maar aangezien ik toch een aparte videokaart gebruik, gebruik ik de ingebouwde GPU toch niet. Dan betaal ik voor iets wat ik toch niet gebruik en dat vind ik zonde. Als ik het goed begrijp kan ik Windows van m'n oude HDD afhalen, op de SSD zetten en m'n oude HDD met alle data gewoon weer in de pc steken, zonder dat alles verloren is gegaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die amd is ivm intel misschien goedkoper, in verhouding met de prestaties zijn ze net duurder! (althans als je voor het door jou geopteerde segment gaat). Voor de helft meer heb je al een intel i5 die meer dan de helft beter presteert. Bovendien heb je die kostprijs er na misschien iets meer dan een jaar weer uit omwille van het lagere stroomverbruik van die intel. En die geïntegreerde graphics doen niets kwaad als je ze niet gebruikt. (sowieso stellen die van intel dan weer niet veel voor). Zelfs als je de geïntegreerde graphics niet meetelt is de intel qua prijs/prestatie de beste keuze. Wil je een AMD? Kies dan voor de A4 of A6 reeks (daar kan je minder mee, dat is waar). Maar wil je meer, dan is AMD zijn geld echt niet waard. Je hoeft windows niet eerst van die hdd afhalen als je 'm niet meer gaat gebruiken. Die ssd gewoon als eerste in de bootvolgorde zetten. Daarna windows daarop installeren, drivers installeren, al je data van je oude hdd halen en daarna kan je die oude hdd dan met windows en al formatteren.