Kan je een besturingssysteem zetten op een harde schijf in je Nas en zo via verschillende PC's met 1 besturingssysteem werken (=1 licentie)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gaat niet werken. Als er geen OS op de PC staat, weet ie ook niet hoe hij de NAS moet benaderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als er wel een besturingssysteem op die PC's staat, maar dan wel een oudere zoals Windows XP?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan draait daar XP op, en kan je bestanden van die NAS afhalen. Wat jij voor ogen hebt gaat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
das jammer.
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom wil je met 1 licentie werken? Is dat vanwege het geld?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard!
Tis nu eigenlijk niet voor mijzelf.
Maar iemand zou graag op 3 PC's met Windows XP een Windows 7 zetten en dan nog eens op vijf PC'seen Microsoft Office 2013. Daarmee kwam ik op een totaalbedrag van 900 euro uit voor de licenties alleen al en dat is toch wel heel duur jammer genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zou je Linuxdistributies en LibreOffice kunnen overwegen. Dat kost je geen cent aan licenties. De doorsnee "Office-gebruiker" kan alles met LibreOffice wat hij of zij doet met MS Office.

Antwoorden (1)

Kort antwoord: Nee.

Lang antwoord: Ook nee.
Je PC start sowieso niet op van je NAS. Als je dat wilt heb je al ISCSI nodig, dan zou je het werkend kunnen krijgen. Het opstarten van je PC blijft een uitdaging omdat hij als ISCSI moet kennen voordat hij een besturingssysteem heeft geladen.
Dan heb je een nieuw probleem. Meer PCs kunnen niet van dezelfde schijf werken. Ze zullen dan data door elkaar gaan schrijven omdat ze allemaal denken dat ze in hun eentje op die schijf zitten.
Het zou kunnen met een virtueel besturingssysteem zoals Virtual Box. Virtual Box kun je bv in Linux draaien, en dan draai je virtueel een besturingssysteem zoals Windows. Dat kun je best op verschillende PCs doen. Maar... ik weet niet of Windows zich met een gewone licentie in zo'n virtual box laat installeren. Dat is even uitzoeken.
Er zijn in elk geval aparte licentievormen voor. Dus als het technisch kan betekent dat nog niet dat het volgens de licentie ook mag.
Tot slot is het, als al die PCs aan internet hangen, mogelijk dat ze detecteren dat er meerdere PCs met dezelfde activatie-sleutel actief zijn.