Wat moet je doen als je Dell laptop 'time of day clock stopped' aangeeft?

Na het aandrukken direct een zwart scherm met de melding 'time of day clock stopped'.
Ik zag op een aantal engelstalige sites dat het iets met een batterij is, maar echt wijzer word ik er niet van..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vermoedelijk je CMOS-batterijtje dat op is. De firmware van je pc vergeet dus de tijd.

Bij een laptop geen onoverkomelijk probleem als je ervoor zorgt dat de accu nooit volledig leeg raakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het CMOS-batterijtje is nog iets anders dan de accu. Het is een kleine knoopcel op het moederbord, nodig om alle instellingen van de firmware te bewaren (waaronder dus de tijd) wanneer je pc uit staat. Ik zou denken dat dat batterijtje niet belast wordt als je accu van je laptop nog vol genoeg is, maar mogelijk krijgt het moederbord daar nooit stroom van als de laptop uit staat. Je zal dan voor je eigen type laptop eens moeten opzoeken of dat knoopcelletje makkelijk te vervangen is.