Hoe zet ik XP op een nieuwe laptop en verwijder ik het huidige systeem?

En kan ik het nieuwere systeem mettertijd ook weer teruginstalleren indien nodig?

Toegevoegd na 23 minuten:
Niet voor mij, voor mijn broer die door autisme enkel en alleen met XP overweg kan maar een laptop heeft die zowat uitelkaar dondert, dus niet voor mezelf.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Waarom zet je xp er op het is bijna 8 april ?
als er windows 7 of hoger op zit ?
Het ligt er aan wat er nu op zit en of je voor beide de installatie dvd hebt en natuurlijk de serie nummers.
op een moderne laptop zit meestal een herstel partitie
ik ga er maar even vanuit dat dit windows 7 of hoger is ?
ik denk wel dat je, als je geen dvd set van windows die er nu op zit dat je moet kijken of je van de fabrieks installatie een kopie moet branden.
er is meestal een speciaal programma op je laptop waarmee je dus die recovery set
MOET branden. doe dat vooral voordat je iets anders gaat doen.

optie ?
je kan wellicht een dual boot maken ?
dan hoeft je het nieuwe systeem er niet eens af te halen maar kan je wisselen.
je kan dan tijdens de setup bepalen hoeveel vrije ruimte XP mag hebben
en zal er een boot menu worden geinstalleerd.

laten we even aannemen dat je de recovery dvd set hebt gebrand
en dat is dus allemaal in kannen en kruiken.
Dan is het een kwestie van de xp cd er in opstarten het setup programma ziet dan je andere windows en zal je vragen wat te doen
wis de partitie waarop deze windows staat
let wel als je wordt gevraagd welke partitie te wissen let dan op dat je niet de (hidden) recovery partitie weghaald.
want anders kun je later het andere systeem niet herstellen vanaf de HD via de opstart opties.
vanaf de recovery DVD Set zal dat dan nog wel lukken maar het is beter van niet
die gebruik je enkel en alleen als laatste resort.

daarna gaat alles grotendeels vanzelf

en voila xp staat op je laptop
wellicht is het wel handig om, als je draadloos werkt tijdens de setup op kabel over te gaan ,windows update nog alles op te laten zoeken en wellicht moet je nog wel even apart op zoek naar de wireless driver.
meestal hoeft dat niet maar als je eerst vanaf kabel werkt zal dat niet het grootste probleem zijn windows update heeft vaak nog wel de juiste driver
anders probeer driverbooster

tip heb je een oudere XP met geen of ouder service pack
zoek dan de service pack 3 download voor ITers , deze kickt je systeem meteen op van geen service pack of SP1 of 2 naar service pack 3.
dus je hoeft niet eerst SP 1 en 2 achter elkaar te installeren.
via windows update gaat dit veel tijd kosten.
dus het is het beste als je deze volledige download eerst binnen haalt
je kan hem ook op cd branden, handig voor later

Toegevoegd na 2 minuten:
je kan windows 7 ook instellen zodat het lijkt op windows xp overigens
dus wellicht is dit hele verhaal niet nodig ?
capthavoc
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Degelijk antwoord. Plus!