Hoe kan ik Ubuntu en Windows dualbooten?

Hoe moet het als ik al Ubuntu heb geinstalleerd op mn pc maar windows nog niet van de originele schijf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is altijd makkelijker andersom.

Antwoorden (1)

Eerst moet je tijdens de installatie van Ubuntu de partitie voor Windows verkleinen, en daarna moet je partities voor Ubuntu aanmaken, met ene losse /boot-partitie. Dan installeer je de bootloader op die /boot-partitie. Daarna kun je als het goed is alleen maar Windows 7 opstarten, maar maak je geen zorgen! Download EasyBCD via: http://neosmart.net/EasyBCD/. Kies voor de gratis versie. Open na de installatie EasyBCD en kies in de linkerkolom voor Add New Entry, druk dan op de bovenste rechterkolom die verschijnt op het tabblad Linux/BSD. Kies daarna onder Type: voor GRUB 2. Bij Name moet je Ubuntu invullen, of i.i.g. iets waardoor je het herkent. Druk daarna dan op Add entry. Start opnieuw op en als het goed is heb je nu Ubuntu naast Windows geïnstalleerd. Gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb weinig sjoege van computers, dus minion zal wel iets ingewikkelders bedoelen, maar ik heb Ubuntu gewoon naast m'n Windows gezet door Ubuntu te installeren via WUBI. Dan gaat alles vanzelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij bedoelt minion hoe hij windows kan installeren naast ubuntu ipv andersom. Wubi is in feite geen 'echte' ubuntuinstallatie maar 'slechts' een bestand op je harddisk. Dat scheelt natuurlijk in prestaties. Goed om eens mee te experimenteren. Maar daarna is het toch beter dat je overstapt op het echte werk.