Omdat het het scherm beveiligd tegen ingebrande pixels. Als heel lang op het computerscherm één beeld staat, branden de pixels in. Stel dat je een maand deze website aan laat staan op een beeldscherm (oude CRT monitor werkt het het beste bij): dan kan je je beeldscherm wel uitzetten, maar dan blijft de website zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! Klinkt logisch. +1 Maar tegenwoordig lijkt het me dus niet meer echt relevant omdat meeste schermen LCD/TFT zijn en dan is het misschien meer voor de 'leuk'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar tegenwoordig lijkt het me dus niet meer echt relevant omdat meeste schermen LCD/TFT zijn en dan is het misschien meer voor de ‘leuk (moet zijn: voor de gein of meer voor het leuke ’?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Streektaaltje, hier kan dat gewoon ;-)

Andere antwoorden (4)

Het bovenstaande klopt uiteraard, daar is de schermbeveiliging oorspronkelijk voor bedoeld.

Tegenwoordig is het belangrijkste voordeel het feit dat je computer, als je er bij weg loopt, na een korte tijd op de schermbeveiliging springt, waarna je (mits zo ingesteld) alleen met een wachtwoord toegang tot de desktop krijgt.

Toch weer een soort beveiliging... ;.)
rose
14 jaar geleden
Dat is een v/d functies in Windows die de tijd heeft doorstaan. Zo'n 30 jaar geleden hadden namelijk de beeldschermen de gewoonte om in te branden op plekken met stilstaand beeld, dit is inmiddels achterhaald maar de functie bestaat nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was een screensaver bedoeld om te zorgen dat het beeld niet in je monitor inbrandde als je er bij wegliep. Dat kon namelijk heel makkelijk gebeuren bij de monochrome monitoren van vroeger (die geel of groene). Daarom hebben ze toen bedacht dat na een tijdje er een animatie automatisch ging starten om dit te voorkomen.
Dat is geëvolueerd tot een soort van kunstvorm waarbij mensen steeds leukere en mooiere screensavers gingen maken.
Intussen is een screensaver meer voor de leukigheid, want de moderne schermen branden niet zo snel meer in, maar er zijn wel heel veel leuke te vinden op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger inderdaad tegen het inbranden, bescherming van het scherm zelf dus.

Tegenwoordig om de informatie op het scherm te beveiligen als je langer wegblijft van je computer dan je gedacht had.