Kan je 2x een image maken van een pc en dan met verschillende besturingssystemen?

Ik heb een pc staan en ik ben er nog niet over uit wat beter gaat Windows 7 of XP.

Even ter zeide dat XP volgend jaar niet meer ondersteund wordt, want dat boeit me geen zak.

Ik wil dus eigenlijk het systeem installeren met XP. Een image maken. Dan XP er weer af. 7 erop en daar ook een image van maken.

Als 7 dan niet bevalt, dan kan XP erop.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of kan je geen image van XP over een installatie van 7 zetten?

Cryofiel
10 jaar geleden
Waarom eerst XP erop, image maken, dan 7 erop, image maken, en dan kijken of 7 bevalt? Je kunt ook direct 7 erop zetten. Als het bevalt: prima, dan ben je meteen klaar. Als het niet bevalt: zet XP erop, gewoon over 7 heen, dan ben je 7 kwijt en heb je XP. Op die manier heb je geen image nodig. Dat scheelt weer tijd en moeite. Je kunt ook 7 erop zetten en kijken of het bevalt. Zo ja: klaar. Zo nee, image maken voor de zekerheid, en XP over 7 heen zetten. Dan kijken of XP beter bevalt dan 7. Zo ja: klaar. Zo nee: het image dat je van 7 had gemaakt terugzetten, over XP heen, en je zit weer op 7.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Omdat ik nu toch al bezig ben, maar als zou blijken dat 7 niet bevalt, kan ik meteen terug naar xp, zonder eerst het installatie proces te doorlopen en alle andere programma's enzo te downloaden. Maar dat maakt nu toch niet meer uit, met 7 gaat het systeem flippen, kennelijk toch te veel van het goede. Dus XP staat er al op, en op de 1 of andere manier krijg ik maar geen internet erop, dat heb ik NOG NOOIT gehad. Ik heb alle drivers, en toch kan ik geen internet instellen. Bij 7 ging dat wel meteen (totdat het systeem ging flippen) maar bij XP niet, echt raar.

Het beste antwoord

Dit kan, geen probleem.

Maar wel op voorwaarde dat je een ECHTE, dus COMPLETE, image maakt. Dat wil zeggen: niet alleen van de inhoud van de schijf, maar ook van de schijfindeling (partitietabel en dergelijke), en ook van de Master Boot Record of van de GPT (dat zijn de opstartgedeeltes van de schijf, die worden gebruikt nog voordat Windows wordt gestart).

Als jouw imaging-programma zo'n complete image maakt en ook terugzet, kun je naar hartenlust wisselen tussen Windows 7, Windows XP, en alle andere systemen (bijvoorbeeld Linux) die je maar wilt.

Cryofiel