Ubuntu is van Linux, maar ubuntu is gebruikers vriendelijker dan linux, wanneer je geen computernerd bent dan haha. Zelf heb ik ook ubuntu+windows dan, maar ik vind ubuntu makkelijker dan windows. Bij linux moet je alle commando's zelf invoeren. Bij ubuntu heb je gewoon menu's en dergelijke. En bij ubuntu heb je een softwarecentrum waar je heeeel veel gratis apps kunt downloaden. Wel leuk vind ik zelf!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ubuntu is linux. Of eigenlijk een vorm van linux. Linux is een besturingssysteem in verschillende varianten. Zo heb je bv Red hat, Ubuntu, Kali en Mint, en nog een aantal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ubuntu is een linux distributie. Er bestaan meerdere linux-distributies, zoals bijvoorbeeld Fedora, CentOS, ArchLinux, Debian, OpenSuse, Gentoo en in zekere zin wordt Android soms ook tot de 'Linuxen' gerekend.

Linux is een besturingssysteem, gebaseerd op de Linux kernel ('de motor' van het os) en een verzameling van meer of minder open-source tools en libraries daar omheen die het tot een compleet besturingssysteem maken.

Je kunt je eigen Linux helemaal zelf opbouwen door van alle brokjes de source-code zelf te downloaden en te compileren.
Hierbij loop je echter tegen het probleem aan, dat het lastig is voor één persoon, om te bedenken welke brokstukjes je nodig hebt om het allemaal op elkaar te laten aansluiten (='dependencies') en om alles te testen. Daarom werken mensen samen om dit soort problemen op te lossen, en onstaat een 'distributie'. Een distributie is niets anders als een gemeenschap van personen en bedrijven die samen werken om van al de brokstukjes een besturingssysteem te maken dat werkt zoals zij denken dat het zou moeten.

De meest minimale distributie is 'Linux from scratch' is precies dat, een handleiding om met gedownloade sourcecode een linux-os in elkaar te zetten.
Gentoo komt daar het dichtste bij in de buurt. Ook hier moet je alle pakketten op je eigen computer compileren, maar zij hebben wel een van de belangrijkste componenten van een distributie, namelijk een 'package manager'. Een stuk software dat je de opdracht kunt geven om b.v. een email-programma te installeren. De package-manager zoekt uit welke brokjes hiervoor (nog) nodig zijn op je systeem, en haalt deze op uit een pakketjes-archief van de distributie (repository).

Er zijn een aantal package-managers in omloop. Apt voor Debian-based, en Yum voor het 'Red Hat' kamp. Bij deze hoef je niet meer zelf te compileren, maar kies je voorgecompileerde brokjes voor jouw processor architectuur.

Even met grote stappen, via Gentoo, ArchLinux, Debian en Fedora, naar de Ubuntu's, Mint's en dergelijke is er steeds meer 'voorgebakken' in deze repositories. De installatie is makkelijker en meer hardware wordt 'out of the box' ondersteund, maar soms betekent dat meer meuk die je niet nodig hebt.

Ubuntu is gebaseerd op Debian (Apt-package-manager) en bied standaard enorm veel functionaliteit. Het wordt ook veel gebruikt, dus de comunity (belangrijk bij Linux) is heel groot. Het is een prima keuze om met Linux kennis te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Héél goed en uitgebreid antwoord. In de eerste zin een uitglijder: Android IS linux, niet alleen in zekere zin maar helemaal. Alleen heeft google de beheerslaag veranderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik probeerde juist discussies hier omheen een beetje te vermijden. In hoeverre Android Linux IS of dat het 'gebaseerd is op de Linux kernel'. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.