als je een nieuwe computer hebt heb je dan ook een nieuwe IP adres?

ik heb een nieuwe pc. Heb ik dan ook een andere IP?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Nee.

Als jouw computer via een modem op het Internet is aangesloten (via kabel of via wifi), dan krijgt jouw PC een IP-adres van het modem. Dat is een privé IP-adres dat alleen "aan jouw kant" van het modem bekend is.

Op het Internet is jouw PC bekend onder het IP-adres van jouw modem. Dat IP-adres wordt door jouw provider bepaald. Ofwel: jouw provider geeft een IP-adres aan jouw modem.

Het eerste (interne, privé) IP-adres zou eventueel kunnen veranderen als je een andere PC met jouw modem verbindt. Dat hangt af van de instellingen van jouw modem. Het zou ook kunnen dat jouw modem jouw nieuwe PC hetzelfde interne (privé) IP-adres geeft dat het vroeger aan jouw oude PC gaf.

Maar dat maakt allemaal niet uit, op het Internet ben je bekend onder het IP-adres van je modem. Dat IP-adres wordt, net als vroeger, door jouw provider bepaald, en het is onafhankelijk van de apparaten die jij op het modem aansluit.

Toegevoegd na 3 minuten:

Wil je je interne (privé) IP-adres zien, open dan een DOS-box en type daar het commando ipconfig in. Je ziet dan een hoop informatie, met ergens daartussen jouw IP-adres. Dat IP-adres is alleen bekend tussen jouw modem en jouw PC, en eventueel bij andere apparaten die je op hetzelfde modem hebt aangesloten.

Wil je je externe (Internet) IP-adres zien, ga dan in je webbrowser naar http://www.whatismyip.com/ . Je krijgt dan een pagina met midden bovenin je IP-adres - eigenlijk het externe IP-adres van jouw modem. Onder dat IP-adres ben je op het Internet bekend.

Heb je meerdere apparaten op je modem aangesloten, dan zul je zien dat ze allemaal een verschillend intern IP-adres hebben, maar allemaal hetzelfde externe IP-adres.

Cryofiel
10 jaar geleden
Dat hangt er van af:

Je LAN IP adres kan wijzigen. Omdat het een nieuwe apparaat betreft en je interne IP adres kan wijzigen. Het interne IP adres wordt toegewezen door jou router of modem (het kastje verkregen van jou provider)

Je WAN IP adres wordt door je provider toegekent en wijzigt niet automatisch als je een nieuwe computer neerzet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee alleen als je op andere wifi zit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Wat je kunt proberen om je ip adres te veranderen is om je kabel/adsl modem enkele minuten (minimaal 5) uit te schakelen. Afhankelijk van je provider kan het zijn dat je een nieuw ip adres krijgt toegewezen. Als dit niet werkt kun je eventueel je provider vragen het ip-adres te veranderen. Er zijn ook providers die regelmatig hun klanten nieuwe ip adressen
Als je om bepaalde redenen je ip-adres wilt afschermen van websites die je bezoekt zijn er andere mogelijkheden. Klik op hoe kan ik mijn IP adres verbergen." (mijn-ip net)
Cryofiel
10 jaar geleden
IP-adres verbergen: http://www.securitykiss.com/